In de eerste versie van het nieuwe federale regeerakkoord werd over de problemen rond de luchthaven niet gesproken, maar in een latere versie - die te vinden is op de CD&V-site - wel. Het akkoord belooft een opschorting van het plan-Wathelet. Verder wordt het GEN versneld geëxploiteerd.
Tweede versie regeerakkoord schort plan-Wathelet op
Tijdens de onderhandelingen is uitgelekt dat het gewraakte plan-Wathelet zou opgeschort worden en men zou terugkeren naar de eerdere spreiding voor Brussels Airport, die Brussel wat meer ontziet.
In het regeerakkoord werd in de eerste versie in ieder geval niet waargemaakt. Maar in een tweede versie, die zes pagina's langer is en hier te vinden op de website van CD&V, kondigt de regering een opschorting van het plan-Wathelet aan. Het akkoord luidt als volgt: "Op korte termijn, in overweging nemend het vonnis van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel van 31 juli 2014, kondigt de regering een moratorium af op de wijzigingen die op 6 februari 2014 aan de vliegroutes werden aangebracht. Ze zal Belgocontrol
onmiddellijk de opdracht geven om de terugkeer naar de situatie voor 6 februari 2014 voor te bereiden en te implementeren."
"Een vergetelheid", reageert de CD&V-woordvoerder. 'De technici die het akkoord hebben samengesteld, zijn al een paar dagen non-stop bezig. Daardoor zijn ze twee stukken van het akkoord vergeten, één over de luchthaven en een stukje defensie. Dat is nu gecorrigeerd. De versie op onze website is de finale versie."
Voorstellen voor nieuwe vliegroutes zullen op de ministerraad op tafel komen na impactstudies en overleg met de bevolking, belooft de definitieve versie van het regeerakkoord.
Bovendien wil de regering een onafhankelijk orgaan oprichten dat de lawaaihinder rond de luchthaven zal moeten controleren. De federale regering wil ook met de Brusselse regering tot een vergelijk komen over de Brusselse geluidsnormen, en wil een gegarandeerde dienstverlening van de luchtverkeersleiders van Belgocontrol.
Daarnaast belooft de regering een wettelijk kader te creëren rond het gebruik van onbemande vliegtuigen (drones).
Mogelijk komt de taak om een nieuwe regeling uit te werken voor Brussels Airport toe aan de toekomstige minister of staatssecretaris voor Mobiliteit. Wie dat wordt is echter nog niet duidelijk.
Sneller gebruik van GEN
Beliris, de federale pot voor Brussel waar veel openbare werken fondsen uit halen, wordt niet vermeld in het regeerakkoord. Ook daar is het nog niet duidelijk onder welke minister die bevoegdheid terecht komt.
Het akkoord bevestigt wel het voornemen om de al afgewerkte infrastructuur van het Gewestelijk Expresnet (GEN) versneld in gebruik te nemen. Dat bleek eerder ook al in het meerjarenplan van de NMBS. Meer details geeft het akkoord daarover niet. Er is verder ook sprake van voorstadsnetten rond Antwerpen, Charleroi, Gent en Luik.
Andere vermeldingen zijn er voor het Koninklijk Conservatorium, dat zoals eerder beloofd gerestaureerd wordt, en voor de hulpverlening, waarbij in en rond Brussel steeds een persoon aanwezig moet zijn bij een interventie die de tweede landstaal spreekt. Ook moet Brussel als financieel centrum verder op de kaart gezet worden en wordt de hervorming van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde verder uitgevoerd.
Lees meer over: Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.