Brussels minister Guy Vanhengel (Open VLD) is geen voorstander van tweetalige scholen in Brussel. Hij reageert daarmee op het voorstel van PS-voorzitter Elio Di Rupo. Die stelde voor om tweetalige scholen op te richten in Vlaanderen, Brussel en Wallonië, telkens kort bij de taalgrens. Ook Vlaams onderwijsminister Frank Vandenbroucke (SP.A) is het idee niet genegen.

Volgens minister Vanhengel, binnen de VGC bevoegd voor onderwijs, heeft men in Brussel geen goede ervaringen met tweetalige instellingen. In de ziekenhuizen, gemeentebesturen en OCMW's, die tweetalig zouden moeten zijn, worden we in de praktijk alleen maar geconfronteerd met ééntaligen, zegt vanhengel.

Bovendien zitten in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel al heel wat Franstaligen. De oplossing volgens Vanhengel is meer taallessen Nederlands voor de Franstalige leerlingen en meer taallessen Frans voor de Nederlandstalige leerlingen.

Ook Vlaams minister Vandenbroucke reageert negatief op het voorstel van Di Rupo. Tweetalige scholen, zeker in de rand rond Brussel, zouden nefast zijn voor taalzwakke kinderen, aldus Vandenbroucke. Hij vreest dat bijvoorbeeld allochtone leerlingen er alleen maar meer achterstand zouden oplopen. Wel mogen een tiental Vlaamse secundaire scholen volgend jaar een beperkt aantal uren les in een andere taal geven.

Toch zijn er al een paar Brusselse immersiescholen waar kinderen al van in de kleuterklas les krijgen in het Frans én in het Nederlands - en dat werkt, zegt Eliane Van Lancker, directrice van basisschool Van Meyel uit Sint-Lambrechts-Woluwe, één van deze immersiescholen:

"De kinderen kunnen zich uitdrukken in het Nederlands en begrijpen de taal ook goed. Ze hebben nog wat te weinig kennis om perfect tweetalig te zijn maar we zijn daar zeker niet meer veraf. Qua leerstof zitten we ongeveer op hetzelfde niveau dan een Nederlandstalige school," aldus de directrice.

Vanaf de derde kleuterklas volgen de kinderen drie vierde van hun lessen in het Nederlands. Tegen dat ze in het vijfde en zesde leerjaar zitten krijgen ze net drie vierde van hun lessen in het Frans. Het proefproject van Vandenbroucke om vijftien procent van de lessen in een andere taal te geven, is volgens directrice Van Lancker dan ook onvoldoende . Belangrijk bij dit meertalig onderwijs is dat de leerkrachten Nederlands moedertaalsprekers zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni