Verbod op vervuilende wagens en kilometerbelasting tegen 2013

© FM Brussel
16/03/2010
Een kilometerbelasting tegen 2013 en een rijverbod voor de meest vervuilende wagens. Dat zijn maar enkele elementen van het ingrijpende plan dat staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) op de tafel van de Brusselse regering heeft gelegd. Niet iedereen in de regering zou even enthousiast zijn. [11 reacties]

De krant Le Soir bericht vandaag over het plan, dat de jaarlijkse verkeersbelasting en de eenmalige belasting om een voertuig in het verkeer te brengen aan aan de milieuprestaties van voertuigen aanpast. Het betreft een aangescherpte versie van het Iris 2-plan, dat de druk van het autoverkeer in Brussel met 20 procent moet verminderen.

In 2013 zou men het gebruik van de auto in het Brusselse Gewest rechtstreeks per kilometer belasten door een tol in te voeren. Er is verder sprake van lage-emissiezones in delen van de stad die het meest door luchtvervuiling worden getroffen. De meest vervuilende wagens zouden er eenvoudigweg worden geweerd of zouden een taks moeten betalen voor ze worden toegelaten.

Bredere voetpaden
In het document, waarover nog overlegd wordt binnen de regering, wordt onder meer het STOP-principe (voorrang voor stappen, dan trappen, openbaar vervoer en tenslotte pas persoonlijk gemotoriseerd vervoer) consequenter toegepast in de beleidskeuzes.

Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat de minimumbreedte van een voetpad van 1,5 meter naar 2 meter moet worden opgetrokken. Op verschillende plaatsen, zoals in de Louiza-flessenhals, wordt een voetgangerszone overwogen (een idee dat ook De Lilles voorganger Pascal Smet (SP.A) al naar voor schoof).

Tandenknarsen in de regering
Le Soir
brengt het artikel op zijn voorpagina onder de titel 'Le plan vert qui fera trembler Bruxelles'. Volgens de krant dreigt het plan de andere partners in de regering te bruskeren. "Het regeerakkoord was de enige marge die De Lille had om nieuwe elementen toe te voegen", zegt 'een regeringspartner' in de krant. "Maar van dat akkoord vinden we niets terug. De Lille gaat zijn boekje te buiten." Ecolo steunt de nieuwe maatregelen wel.

"Het betreft een werkdocument, waar we nog niet over willen communiceren", zegt de woordvoerster van De Lille aan brusselnieuws.be. "Maar het is duidelijk dat er iets moet gebeuren. Als we niets doen aan het fijnstofgehalte in de lucht hangt ons bijvoorbeeld een sanctie van de Europese commissie boven het hoofd."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni