Federaal minister van mobiliteit François Bellot

| Federaal minister van mobiliteit François Bellot (MR).

Vervoort en Bellot ruziën over GEN-investeringen

© Belga
28/11/2018

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) neemt het niet dat federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) kritiek heeft op het feit dat het Brusselse gewest het samenwerkingsakkoord over het Gewestelijk Expresnet (GEN) niet wil tekenen. "Het betaamt niet om het GEN-dossier gebukt te laten gaan onder een gebrek aan aandacht en er dan nog een karikatuur van te maken", aldus Vervoort, die de bal terugkaatst en erop wijst dat Brussel erg mager bedeeld wordt bij de verdeling van de middelen.

Bellot betreurt woensdag in de kranten van Sudpresse dat Brussel het samenwerkingsakkoord niet wil tekenen over het miljard euro dat de federale regering uittrekt voor investeringen voor het spoor. "Ik betreur dat en ben verbaasd. De contacten met (Brussels mobiliteitsminister) Pascal Smet (SP.A) waren goed en toch willen ze niet tekenen. Ik herinner eraan dat de investeringen ook op het Brussels Gewest slaan, waar we reeds drie nieuwe stations hebben geopend: Mouterij, Thurn & Taxis en Arcaden. Er is 200 miljoen van het miljard euro voorzien."

De MR-minister vreest dat de ontbrekende handtekeningen de uitvoering van het plan blokkeert, terwijl de verkiezingen naderen en de periode van lopende zaken aanbreekt. Maar Rudi Vervoort is het daar niet mee eens. Volgens hem komt het gebrek aan waardering voor Brussel van het federale tot uiting in het gebrek aan investeringen in het hele Brusselse net en in de kleine en al te zeer verwaarloosde stopplaatsen.

"De heer Bellot is tevreden dat Vlaanderen en Wallonië de tekortkomingen van het federale investeringsbudget compenseren. Daarmee levert hij het bewijs van het falen van zijn beleid en van de zwakte van de MR in de federale regering. Onze vragen zijn glashelder: een volledige enveloppe investeren in strategische stopplaatsen voor Brussel, die wij als Brusselaars bepalen. Wij zijn bereid om te tekenen, is de federale regering bereid om te luisteren?", vraagt hij zich af.

Respect

Volgens de Brusselse regeringsleider krijgt het Brussels Gewest van het totale bedrag van 1 miljard euro slechts 19 miljoen euro om zijn prioriteiten te bepalen. "Dat komt dus neer op amper 1,9 procent. Om een idee te geven van de omvang: het is stuitend om vast te stellen dat voor Vlaanderen 371 miljoen euro voorbehouden wordt, terwijl het gewestnet er op het punt staat voltooid te worden".

Daarnaast zou van die 19 miljoen euro meer dan 6 miljoen euro afgehouden worden zonder enig overleg te bestemmen voor de perrons van het Zuidstation: "dat is een overduidelijk bewijs dat die middelen niet dienen voor de vastlegging van nieuwe prioriteiten in een goede verstandhouding met het Gewest, maar wel om het structurele en chronische gebrek aan investeringen van de NMBS in Brussel te compenseren", benadrukt Vervoort. "Terwijl de NMBS 1 miljard euro investeert in het GEN, gaat de MIVB 5,2 miljard investeren in haar net. We vragen geen aalmoes, maar respect."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Politiek , Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni