Verzet tegen nieuwe tramlijn groeit

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
29/09/2010
De nieuwe tramlijn die de MIVB wil aanleggen tussen Koningsplein en Treurenberg, aan het Centraal Station, zorgt voor ongenoegen. Bij fietsers en bij milieubewegingen, maar ook bij de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen.

Geen fietspad op de Kolo­niënstraat, hoge trottoirbanden aan de Ravensteinstraat, en de Treurenberg waar de fiets wordt gebannen. De Fietsersbond is niet te spreken over de plannen van de MIVB om een nieuwe tramlijn aan te leggen die het Centraal Station, via een ommetje, moet verbinden met de huidige tram 92 en 94.

Voetgangers krijgen dan weer te maken met versmalde voetpaden, bijvoorbeeld aan het PSK. "Dit is geen STOP-project (volgens het principe stappen-trappen-openbaar en privévervoer, SVG) ," stellen de Fietsersbond en de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral), "maar een STIB-project."

De zachte weggebruikers krijgen steun uit onverwachte hoek. De Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen (KCML) spreekt zich in een omstandig rapport vernietigend uit over de plannen. Vooral het gebrek aan gedetailleerde plannen vindt de KCML onverantwoord. Geen historische studie over de (moeilijke) link tussen boven- en benedenstad, noch een urbanistische studie over de inrichting van een tramlijn in een wijk die bulkt van het historisch erfgoed: Old England, PSK, Shell tot en met het Aeroflot-gebouw.

"De tramlijn heeft een ongunstige impact op de historische buurt en is niet juist ingeschat." Bovendien stelt de MIVB de plannen mooier voor dan ze zijn, vindt de KCML: "In de simulatietekeningen worden de palen voor de bovenleidingen bijvoorbeeld netjes weggemoffeld."

De KCML stelt zich ook vragen bij de haalbaarheid van de aanleg van een tramlijn op de Ravensteinstraat en de Kardinaal Mercierstraat, waaronder zich viaducten bevinden. Tot slot betreurt de KCML ook het verdwijnen van de tramlijn langs het Warandepark, een historische as waar de tram goed geïntegreerd is.

Vandaag, woensdag, komt de overlegcommissie bijeen over de plannen. Fietsers, milieubewegingen en monumenten­watchers zullen er hun grieven uiten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni