------------ publireportage ------------
------------ publireportage ------------
‘We've got to build this world together, or we'll have no more future at all’, zingt Freddie Mercury in één van zijn songs. Het zou zo de lijfspreuk kunnen zijn van Freddy met Curry, een zerowaste online food delivery die zijn naam ontleent aan de frontman van Queen.
Wanneer Jérémie Lambin als consultant in een corporate bedrijf werkt, stoort hij zich aan de catering tijdens lunchmeetings. De vettige sandwiches in plastiek zijn niet lief voor ons lijf maar ook allerminst voor onze planeet. De idee om zélf een online food delivery op te starten, groeit bij Jérémie. De basiswaarden? Zerowaste, seizoensgebonden, duurzaam én lokaal.
Met dit idee in het achterhoofd neemt Jérémie deel aan Greenlab, een programma van hub.brussels dat een duurzaam idee doet uitgroeien tot een échte onderneming in slechts zes maanden tijd. “Tijdens één van deze workshops leerde ik Mariane kennen”, vertelt Jérémie. Mariane vult aan: “Ik nam met een ander idee deel aan het acceleratorprogramma maar besloot al snel Jérémie te ondersteunen in Freddy met Curry.” Dit is ook meteen hun tip voor andere ondernemers: “Praat, klets en babbel met iedereen die je pad kruist over jouw concept, je zal versteld staan over het aantal contacten dat je legt op korte tijd.”
Anderhalf jaar na de oprichting van Freddy met Curry staat Jérémie nog steeds regelmatig in contact met hub.brussels en 1819. “Voor al mijn vragen hebben ze de geschikte persoon in huis. Ook de kwaliteit van hun dienstverlening ligt hoog.” Elke vorm van hulp is dan ook welkom. “Mariane en ik zijn gestart zonder financiële middelen”, vertelt Jérémie. “De eerste maanden waren moeilijk – mede door de coronacrisis - maar je voelt gelukkig dat mensen steeds bewuster omgaan met voedsel.”
Freddy met Curry is een ambitieuze startup. “We werken bijna uitsluitend met lokaal geteelde seizoensproducten en leveren onze gerechten in glazen potten om onze ecologische voetafdruk te verkleinen”, legt Jérémie uit. “Ook weet ik uit ervaring dat flexibiliteit belangrijk is voor bedrijven. Daarom geven we klanten de kans om de dag zelf tot 10 uur ’s morgens te bestellen.”
Jérémie durft, zo veel is duidelijk. Meer nog, hij wil het volledige voedselsysteem transformeren. “Ik droom van een eigen boerderij en restaurant, allemaal volgens de kernwaarden die we nu al met Freddy met Curry uitdragen”, aldus Jérémie. To be continued.