Elon Musks Hyperloop krijgt mogelijk een Europese tegenhanger in Brussel. Met het ‘Metroplane’ raas je in één uur tijd door een tunnel van Brussel naar Straatsburg. Gemiddelde snelheid: 500 kilometer per uur. De plannen zijn al vrij concreet.
In 1 uur van Brussel naar Straatsburg
Verschillende Zwitserse en Belgische academici en ondernemers maakten onlangs een spannende denkoefening rond ecologische mobiliteit in Europa. Ze komen vandaag donderdag met een futuristisch idee voor een verbinding tussen de twee Europese institutionele hoofdsteden: Brussel en Straatsburg.
Het gaat over een trein die 30 meter onder de grond aan gemiddeld 500 kilometer per uur door een vacuümtunnel glijdt. Er kunnen vier wagons achter elkaar rijden met 100 passagiers per wagon. In minder dan een uur reist de trein van Brussel naar Straatsburg of de luchthaven van Parijs.
2026: Brussel-Charleroi in 9 minuten
De initiatiefnemers hopen binnen twee jaar sponsors gevonden te hebben voor het pilootproject. Ze kijken daarvoor vooral naar het aangewezen fonds van de Europese Unie en naar Chinese investeerders. Die hebben al interesse getoond om de aanleg te financieren.
Het pilootproject zou 4 miljard euro kosten. Het gaat over een kort traject tussen Brussels Airport en de luchthaven van Charleroi. Dat neemt nu een dik uur in beslag per auto, maar met het metrovliegtuig zou je er zijn in een luttele 9 minuten.
“De reizigers kunnen inchecken in Zaventem, gaan in de trein zitten en nog geen tien minuten later zijn ze in Charleroi,” klinkt het bij initiatiefnemer Professor Marcel Juffer. “Zo’n verbinding stimuleert economische groei en versterkt de positie van Brussel als Europese hoofdstad.”
Het proefproject voorziet 80 ritten per dag tussen de luchthavens. Idealiter starten de werken in 2022 en ligt de tunnel er in 2026.
'Einde van een Brusselse nachtmerrie'
Juffer is onderzoeker aan het Polytechnisch Instituut van Lausanne, Zwitserland. Daar werkt hij samen met een team wetenschappers al 20 jaar aan deze technologie, gesponsord door de Zwitserse overheid.
“Die overheid besloot enkel door te gaan met de toepassing voor autotunnels. Die heeft uiteindelijk geleid tot de bouw van de Gothardtunnel,” verklaart Juffer. “Maar wij willen doorgaan met dit project, in Brussel.”
Het metrovliegtuig kan de plaats innemen van de HST, maar ook van korte-afstandsvluchten vanuit Zaventem. “Voor de Brusselaars betekent dit het einde van een nachtmerrie van geluidsoverlast,” besluit de Zwitserse onderzoeker.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.