'20 procent minder verkeer met rekeningrijden'

© brusselnieuws.be
30/09/2010
Als rekeningrijden wordt ingevoerd in Brussel en Vlaanderen, zal het ochtendverkeer in het hoofdstedelijk gewest dalen met 17 procent en het avondverkeer met 23 procent. Dat blijkt uit een studie van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer, die brusselnieuws.be onder de loep nam. Het openbaar vervoer zou met 14 tot 18 procent groeien.

De studie onderzocht verschillende scenario's om de structurele files op de Ring rond Brussel te verminderen. Eerder kon u al lezen dat een uitbreiding van de capaciteit van de Ring volgens de studie soelaas kan brengen maar zeker geen wonderoplosssing is.

Bij nader inzien blijkt het invoeren van rekeningrijden de meest efficiënte maatregel om het verkeer terug te dringen zonder het probleem te verplaatsen of extra verkeer aan te zuigen.

De onderzoekers gingen uit van een basistarief van 0,034 euro per kilometer in Vlaanderen. In de spits komt daar 0,11 euro bij (dus 0,144 euro per kilometer). Die tarieven zijn gebaseerd op het Nederlandse systeem. Voor Brussel ging men uit van een vaste heffing van 3 euro en 0,30 euro per afgelegde kilometer. Die tarieven komen uit het gewestelijke mobiliteitsplan Iris 2, ook al liggen die nog niet vast.

Volgens de studie zou de invoering van het rekeningrijden vooral in het Brussels gewest een sterke verschuiving van de auto naar het openbaar vervoer met zich meebrengen. In de ochtendspits zouden er 17 procent minder autobestuurders zijn, in de avondspits zelfs 23 procent. Het aantal afgelegde kilometers zou nog sterker dalen.

Dure Brussels gewest mijden
"Dat wijst erop dat er vooral minder lange verplaatsingen zouden zijn en/of dat bestuurders die in Brussel moeten zijn het traject binnen het (duurdere) hoofdstedelijk gewest zo kort mogelijk willen houden," schrijven de onderzoekers. Het rekeningrijden zou de doelstelling van de Brusselse regering om het verkeer met 20 procent terug te dringen tegen 2020 dus erg dichtbij kunnen brengen.

Ook rond Brussel zou het verkeer aanzienlijk dalen. Het aantal afgelegde kilometers op het noordelijk stuk van de RIng zou dalen met 8 procent in de ochtendspits en 12 procent in de avondspits. Op de toekomende snelwegen zelfs met 23 procent tijdens de ochtendspits.

"Dat wijst erop dat vooral lange verplaatsingen wegvallen. De vrijgekomen plaats op de Ring wordt voor een groot deel opgevuld door het verkeer van het onderliggende wegennet. Met de hoge tarieven in het hoofdstedelijk gewest zullen de wagens zo snel mogelijk het gewest willen uitrijden of zo lang mogelijk op de Ring blijven."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni