De stemmingsronde voor make.brussels is afgelopen: 30 projecten om het stadscentrum nieuw leven in te blazen, worden verder uitgewerkt. Een openluchtzwembad of mini-zeilbootjes aan Sint-Katelijne? Een lichtstraal vanop de Grote Markt die vanop kilometers afstand zichtbaar is? Het behoort tot de mogelijkheden.
30 winnaars make.brussels: van openluchtzwemmen tot pop-up bos
Lees ook: Graffiti fleurt metro Pétillon op
Het Brussels Gewest zoekt via de website make.brussels naar originele projecten die het leven in 10 wijken van het stadscentrum kunnen verbeteren. Concreet werd er gezocht naar projecten voor de wijken Dansaert, Nieuwstraat, Sint-Katelijne, Sint-Jacob, Zuid/Lemonnier, Kunstberg, Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuw, Grote Markt, Marollen en Zavel.
Tot 5 mei konden mensen een projectvoorstel indienen, daarna koos het publiek per wijk de drie beste voorstellen. Uit 372 inzendingen zijn 30 originele ideeën overgebleven.
“Bains Catherine” kreeg het meeste stemmen achter zich: 1.111 mensen zijn voorstander om op het Sint-Katelijneplein het eerste openluchtzwembad van het Gewest te bouwen. De wijk Sint-Katelijne kon nog rekenen op creatieve inzendingen: zo wil “Saint-Cath-Sur-Mer" gratis miniatuur zeilbootjes ter beschikking stellen van wie zijn stuurmankunsten wil testen in de bassins aan de Vismarkt. “Studio54” is dan weer een voorstel voor een magazine dat via interviews en reportages de bewoners en bezoekers van de wijk met elkaar wil verbinden.
Wereldrecord jammen
Ook voor andere wijken kwamen er originele inzendingen. Het project “Mecanic voodoo worldrecord jam” deed het met 806 stemmen ook niet slecht: de organisatoren willen op de Kunstberg het wereldrecord jammen verbreken. Daar horen verschillende muzikale momenten en performances bij, met als doel: Brussel op de muzikale wereldkaart plaatsen.
In de Marollen gingen de meeste stemmen dan weer naar “Alors on zwanze”: een voorstel voor een fototentoonstelling die de geschiedenis van de voorbije 50 jaar in de Marollen vertelt. Op de Grote Markt behoort het “Forest in the city” tot de overgebleven projecten: een pop-up bos op de Markt het publiek moet bijleren over het belang van natuur en bos in steden.
Nog op de Grote Markt gingen heel wat stemmen naar de “BEAM”: een “uiterst sterke lichtstraal van heel ver zichtbaar, die verticaal in de hemel schijnt en er een ster bovenaan toevoegt”. De binnenkoer van het Brusselse stadhuis is trouwens KM-0, het geografische centrum van België, zo leren we in de beschrijving van het project.
Nog één opvallend project: de “Dignity Bus”, een project in Zuid-Lemonnier: de bedoeling is om een bus te voorzien waar daklozen zich kunnen wassen en scheren.
Nu er 30 geselecteerde projecten zijn, krijgen de bedenkers de kans om hun plan verder uit te werken. Komend weekend is er een “creatieve marathon”: de kandidaten zullen dan werken aan een prototype. Daarna selecteert een jury tien winnende projecten, die elk een financiële steun van maximaal 30.000 euro ontvangen.
Sprout to be Brussels
Lees meer over: Samenleving , Sprout to be Brussels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.