4.000 handtekeningen tegen tram 71, 1.400 voor
Lees ook: Bus 71: steeds trager en soms stapvoets
Dufourny ziet de uitslag als een duidelijk neen van de plaatselijke bewoners en handelaars. "De voorstanders van het project hebben hun petitie proberen neer te leggen bij de plaatselijke handelaars, maar dat is niet gelukt", zegt ze. "Die staan daar zeer vijandig tegenover."
Dat er alleen een onlineversie bestaat van de pro-petitie bewijst volgens Dufourny nogmaals "dat de bevolking van de buurt niet akkoord is met het project".
De petitie tegen tram 71 wist via haar versie op het internet 900 handtekeningen te strikken. De overige 3.100 handtekeningen komen van lijsten die werden neergelegd in zaken langs de Elsensesteenweg.
Dufourny benadrukte ook nog eens het standpunt van het gemeentebestuur. "Wij staan er op dat op de Elsensesteenweg autoverkeer in de twee richtingen mogelijk blijft en dat er alternatieven voor de vertramming van lijn 71 bestudeerd worden."
'Elsene is tegen alles'
De Elsense schepen krijgt behoorlijk wat tegenwind met haar petitie. Ze wordt er door gemeenteraadslid Céline Delforge (Ecolo) van beschuldigd te lobbyen bij de handelaars om de petitie te promoten. Delforge noemt de petitie "een uitstekende illustratie van het gemeentebestuur, dat tegen alles is. Tegen openbaar vervoer en tegen het Gewest."
Dufourny ontkent de beschuldiging van lobbying. "De handelaars stappen daarmee zelf naar mij", zegt ze. "Als de tram er komt, moeten ze hun winkel sluiten."
Lijn 71 is op dit moment de drukste buslijn van het gewest. Tussen de Naamsepoort en het Fernand Cocqplein staat de bus vaak vast in het drukke verkeer op de Elsensesteenweg. Laatst bleek nog dat de bus op dat stuk tijdens de spits gemiddeld geen 10 kilometer per uur haalt.
De MIVB wil op de lijn graag een tram laten rijden. Ook het Gewest is die optie genegen. Het plan stuit in de gemeente Elsene echter op tegenstand. Meerderheidspartijen PS en MR zijn virulente tegenstanders. Zij vrezen de gevolgen voor de plaatselijke handel omdat de auto minder plaats krijgt. De langdurige werken voor een vertramming zouden verder de middenstand doen doodbloeden. De gemeente ziet liever een metroverbinding.
Lees meer over: Elsene , Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.