De voorlopige sluiting tijdens het weekend van metrostation Clemenceau zorgt voor chaos en economische bezorgdheid op de Abattoir-markten. Terwijl de MIVB de politie als verantwoordelijke aanwijst, spreekt Abattoir van een structureel probleem bij de openbaarvervoersmaatschappij. “Dit hypothekeert de hele economie van de Kanaalzone.”
Abattoir: ‘Hel door sluiting Clemenceau’
Afgelopen weekend was metrostation Clemenceau voor de derde week op rij gesloten op politiebevel. Volgens de federale politie kan de veiligheid in het drukbezochte metrostation niet gegarandeerd worden. Bezoekers, op een doorsnee weekend tot 100.000, werden gevraagd via metrostation Delacroix naar de markten te komen.
“En dat gaf meteen problemen”, zegt Abattoir-woordvoerder Paul Thielemans. “De stroom voetgangers komende van Delacroix mengde zich met het in- en uitgaande autoverkeer van de parking, en dat is echt een hel geworden.”
Daarnaast is het zo dat de kant van de Abattoir-markten het dichtst bij Clemenceau nog het meest te lijden zouden hebben onder de sluiting van het metrostation. “De Foodmet, waar we toch heel wat in geïnvesteerd hebben, krijgt amper tot geen bezoekers. We hebben heel wat handelaars moeten kalmeren dit weekend, want die waren absoluut misnoegd over de beslissing. We hebben ze kunnen ontraden om toch acties te gaan voeren, maar ik weet niet of we dat in de toekomst kunnen blijven doen, want het gaat toch om hun broodwinning.”
Volgens Thielemans is het probleem dat de MIVB niet voldoende personeel heeft om extra veiligheidsmaatregelen te kunnen garanderen. Daarom zou de vervoersmaatschappij het station liever sluiten, aldus Thielemans.
"Niet te begrijpen"
Al sinds de lockdown van afgelopen november zegt Abattoir aanzienlijke problemen te kennen, maar nu vervoegt ook de grootste markt van België de steeds luider klinkende klacht van onder meer Brusselse horecazaken over wat zij ervaren als wanbeleid van de Brusselse regering. Met name de voetgangerszone en de sluiting van tunnels zorgt voor veel onvrede.
“Het is voor iedereen een moeilijke periode geweest, dus ik wil geen ruzie maken, maar als men door een te grote volkstoeloop een station sluit, dan kan je je toch de vraag stellen welk station er in de toekomst nog open blijft als er veel volk wordt verwacht? Dat schiet het nut van het openbaar vervoer toch helemaal voorbij?", vervolgt Thielemans.
“Het valt gewoon niet te begrijpen waarom dat station dicht blijft. Op de markten staan toch 400 à 500 handelaars op zondag. Het is de grootste markt van het land en het Brussels Gewest, waar toch veel mensen uit de Kanaalzone hun boterham mee verdienen. Men mag daar in deze tijden niet te licht overgaan”, aldus nog Thielemans.
De MIVB reageert dat de beslissing voor de sluiting van Clemenceau bij de federale politie ligt. De vervoersmaatschappij benadrukt dat er geen sprake is van personeelstekort. “Gezien de huidige situatie is een dermate grote concentratie van mensen een te groot veiligheidsrisico”, zegt woordvoerder Guy Sablon.
Het is nog niet zeker of het metrostation ook volgende week dicht blijft.
Lees meer over: Anderlecht , Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.