ACV en ABVV gaan vandaag actievoeren voor meer loon, nadat het tweejaarlijks interprofessioneel overleg tussen bonden en werkgevers over de loonmarge - de maximale opslag die mogelijk is in een periode van twee jaar - op de klippen is gelopen. Volgens de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven is er slechts ruimte voor 0,4 procent opslag bovenop de index, maar dat is voor de bonden onvoldoende.
ABVV en ACV voeren actie voor meer loon
Vooral in sectoren die het wél goed deden tijdens de coronacrisis, mikken de bonden op een hogere loonmarge. Ze wijzen ook op de vele dividenden die naar de aandeelhouders stromen, maar niet naar de werknemers. Daarnaast willen de bonden ook een hoger minimumloon en afspraken over werkbare loopbanen en landingsbanen.
De acties zullen in de eerste plaats voelbaar zijn bij het openbaar vervoer. Zowel bij de NMBS, De Lijn als de MIVB is er een stakingsaanzegging ingediend. Hoe groot de actiebereidheid is, blijft onduidelijk.
Bij spoorwegmaatschappij NMBS werd het werk al vanaf zondagavond neergelegd, voor 24 uur. Wel geldt er een minimumdienstverlening. De Lijn verwacht "aanzienlijke hinder" en raadt haar reizigers aan om een vervoersalternatief te voorzien. Ook de Brusselse MIVB raadt de reizigers aan om alternatieven te voorzien.
Audi Vorst
Daarnaast wordt er ook actiegevoerd bij bedrijven, over alle sectoren heen. De actiebereidheid lijkt alvast groot, klinkt het bij verschillende vakbondssecretarissen. "Vooral in bedrijven waar er tijdens de gezondheidscrisis is doorgewerkt, vaak in moeilijke omstandigheden. De mensen willen die flexibiliteit beloond zien", zegt William Van Erdeghem van ACV Metea. Alleen al voor de metaal- en de textielsector komt hij aan een 400-tal bedrijven waar gestaakt zal worden.
In enkele grote bedrijven zou de productie vandaag volledig stilliggen, zoals bij Audi in Vorst, Volvo Trucks in Gent, busbedrijf Van Hool in Lier of ijsfabrikant Ysco in Langemark. In andere voedingsbedrijven zoals Sauzen Pauwels in Ranst of Avoko in Poperinge staakt een groot deel van het personeel. Op Brucargo in Zaventem, één van de belangrijkste logistieke hubs van ons land, zijn er filterblokkades gepland. De vrachtafhandeling op Brussels Airport zal grotendeels stilliggen. Bij luchtverkeersleider skeyes is er voorlopig geen stakingsaanzegging ingediend.
Ook bij de supermarkten zouden heel wat personeelsleden vandaag een dagje thuis blijven om te staken. "De actiebereidheid is groot, we verwachten in verschillende supermarkten een kleinere bezetting", zegt Kristel Van Damme van ACV Puls. Winkelsluitingen liggen moeilijker, omdat er door corona geen grote stakingsposten kunnen worden opgezet. Bij de niet-essentiële winkels kan er intussen enkel op afspraak gewinkeld worden en dus heeft het personeel waarschijnlijk andere zorgen, klinkt het nog.
'Dolk in rug'
De werkgevers vinden de staking niet kunnen, nu de economie het zwaar te verduren heeft met de coronapandemie en er weer strengere lockdownmaatregelen gelden. "In deze grootste crisis in generaties voelt elke vermijdbare economische schade door een staking als een dolk in de rug. Nu staken is de welvaart helemaal kraken", zegt Voka, dat werknemers oproept om niet deel te nemen aan de actie.
De Vlaamse werkgeversorganisatie wijst ook op het negatieve effect van een staking op onze internationale concurrentiepositie en reputatie. "We mogen niet onderschatten hoe hoofdkwartieren van internationale ondernemingen naar deze staking kijken. In geen enkel Europees land wordt een nationale staking opgezet tijdens deze coronacrisis. Maar in België wel. Dit schaadt ons land en onze economie meer dan we kunnen vermoeden."
Hoe groot de economische schade van de staking precies is, valt moeilijk te becijferen. "Schattingen gaan uit van 340 miljoen euro verlies wanneer één op de vijf werknemers een dag niet aan de slag gaat", zegt Voka.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , staking , loonsverhoging