Actievoerders niet te spreken over parkeren op Heilig-Kruisplein
Burgemeester Willy Decourty (PS) dacht zich er gemakkelijk van af te maken door en stoemelings een parkeervergunning af te leveren. Yves Rouyet, gemeenteraadslid van Ecolo, zag dat anders en verzamelde buurtbewoners en actievoerders om op zondagvoormiddag 19 oktober het plein symbolisch te bezetten. "Het is een schande dat hier nu auto's parkeren. Het plein is ontworpen na jarenlange discussies tussen politici, buurtbewoners en handelaars. Het compromis maakte er een leuke voetgangerszone van. Vandaag is een deel van het plein tijdens het weekend verworden tot parkeerterrein," zegt Rouyet. "En het is nu net tijdens het weekend dat gezinnen met kinderen van het plein kunnen genieten."
De bezetting begint om tien uur in mineur met meer politieagenten dan bezetters, maar al snel slaat dat om en krijgen we een levendig plein met een zestigtal bezetters onder wie veel spelende en fietsende kinderen, een goochelaar en de zwierige noten van Les Fanfoireux, allemaal tussen de geparkeerde wagens.
Een auto komt aanrijden, moet zich een weg banen, de bestuurder wordt aangesproken, repliceert, er ontstaat commotie, de gemoederen raken verhit en de politie moet tussenbeide komen. Sommige automobilisten tonen begrip voor de actievoerders, maar wijzen op de toelating om te parkeren. Anderen kunnen er niet om lachen.
De mondigheid van de bezetters valt op. Deze veertigers en vijftigers kennen hun rechten en bieden serieus weerwerk als de politie hun vraagt plaats te maken voor parkerende auto's. "De wagens vormen een gevaar voor de kinderen die hier spelen en leren fietsen," zegt Rouyet. Tijdens ons gesprek parkeren twee wagens zo dicht bij de zitbank dat er geen kinderwagen meer kan passeren. "Wie heeft er nog zin om daar te zitten, met een motorkap onder je neus?"
Rond elf uur begint de bezetting op een politiek debat te lijken, met aan een kant Ecolo en de actievoerders, en aan de andere kant een tegenbetoging van de schepen van Handel Dominique Dufourny en haar Mouvement Réformateur (MR). Opvallende afwezige is de PS. Dufourny neemt dan maar de verdediging van de burgemeester op zich.
De schepen hamert op het belang van de parkeerplaatsen voor het overleven van de markt. "De marktkramers hebben zwaar geleden tijdens de heraanleg. Ons eerste doel was ze weer op het plein te krijgen. Dat is gebeurd. In afwachting van de oplevering van de ondergrondse parkeergarage - gepland voor april 2009, plus de gebruikelijke vertraging - moeten we op zoek naar parkeerplaatsen, anders raken de klanten niet tot bij de markt. Tijdens deze crisisperiode moesten we snel een oplossing zoeken, en dat is deze parkeergelegenheid geworden."
Rouyet betwijfelt of er meer parkeerplaatsen nodig zijn voor het overleven van de markt. "Door de markt opnieuw op het Flageyplein te houden, zijn er tachtig plaatsen vrijgekomen in de Charles de Gaullelaan. Er zijn dus meer parkeerplaatsen dan tijdens de werf. Daarnaast weten we dat zestig procent van de bezoekers van de markt te voet komt. Slechts 25 procent komt met de wagen en de rest komt met de fiets of met openbaar vervoer."
Levenskwaliteit
"Steden in Vlaanderen en in het buitenland," vervolgt Rouyet, "hebben bewezen dat grote parkeerterreinen geen vereiste zijn om een handelscentrum te doen bloeien. Het wordt tijd dat Brussel dat inziet en de stad teruggeeft aan de inwoners."
Voor Rouyet gaat het om kwaliteitsvolle openbare ruimte die iedereen kan benutten en waar kinderen veilig kunnen spelen. Dufourny doet een tegenvoorstel: "We zitten op een steenworp van de Ter Kamerenabdij en het Ter Kamerenbos. Het bos is tijdens het weekend autovrij, ideaal dus. Waarom willen ze per se hier spelen?"
Buurtbewoner Charles Williams draait de logica om. "Ik heb de voorbije weekends telkens om tien en elf uur en om halfeen geteld. Er waren steeds meer vrije parkeerplaatsen rond de Vijvers dan geparkeerde wagens op het Heilig-Kruisplein," zegt de eurocraat uit Engeland. "We moeten de bezoekers van de markt dus gewoon vragen om hun wagen tweehonderd meter verderop te parkeren en tot hier te wandelen. En voor mindervaliden moeten er plaatsen komen rond het Flageyplein. Hier is wel degelijk speelruimte nodig, vooral voor de kinderen uit de achtergestelde buurten tussen Flagey en Troonlaan."
Tijdelijk
Het Heilig-Kruisplein was nooit bestemd als parkeerruimte. De blauwe steen kan het verkeer niet aan en er is geen wegmarkering. Maar dat probleem wordt opgelost, zegt Dufourny: "We vragen al heel lang dat het Gewest iemand afvaardigt om de auto's te begeleiden. In afwachting kunnen we het op een andere manier organiseren, door bijvoorbeeld plaatsen af te bakenen met krijt."
Maar van het Gewest hoeft Dufourny geen steun te verwachten. Minister van Verkeer en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) is tegen deze tijdelijke parkeergelegenheid. "Wij ondersteunen deze symbolische bezetting van het Heilig-Kruisplein. Deze ruimte was bedoeld als voetgangerszone en dat moet zo blijven," zegt Jens Aerts van het kabinet-Smet. "Dit is een gevaarlijk precedent, want een tijdelijke parkeerplaats kan snel permanent worden. Dat kan zeker niet de bedoeling zijn."
Ook op het Flageyplein staan geregeld wagens. "Op marktdagen moet je je tussen de geparkeerde wagens wringen. Vandaag niet; door de grote persaanwezigheid heeft de gemeente stadswachters gezet zodat auto's niet op het Flageyplein kunnen parkeren. Benieuwd of de stadswacht er volgend weekend nog zal zijn."
Lees meer over: Elsene , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.