Pietonnier = mort du commerce. Dat staat te lezen op een affiche die verschillende winkeliers in de Adolphe Maxlaan en de Antoine Dansaertstraat in hun vitrine hebben opgehangen. Een campagne van boze handelaars tegen de voetgangerszone.
Affichecampagne tegen voetgangerszone
De bewuste affiches, inclusief zwarte rouwrand, worden gesignaleerd door pietonnier.brussels, een website die grossiert in argumenten en getuigenissen tegen de nieuwe voetgangerszone rond de Beurs. Volgens de site zien sommige winkels zo goed als geen klanten meer en zijn sommige winkelbedienden met ziekteverlof omdat ze depressief zijn van de hele dag niets te doen. "De economische catastrofe is al begonnen en de heraanleg moet nog van start gaan", klinkt het.
Tegenover brusselnieuws.be bevestigt Alain Berlinblau van de handelaarsfederatie Brussel-Centrum dat veel winkeliers het moeilijk hebben. "Er is nog niemand gestopt, maar veel handelaars zien veel minder klanten sinds de voetgangerszone", klinkt het. "Vooral op de Anspachlaan, de Adolphe Maxlaan en de zijstraten."
Volgens de handelaarsfederatie heeft de voetgangerszone en het bijhorende circulatieplan het centrum onbereikbaar gemaakt voor veel klanten die met de auto komen. "De parkeergarages in het centrum zijn een vijfde minder bezet, dat zegt genoeg. 65 procent van onze klanten komt met de auto en voor wie in Ukkel, Watermaal-Bosvoorde, Sint-Genesius-Rode of Waterloo woont, is het openbaar vervoer geen alternatief."
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Economie , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.