Agoria: 'Economische positie Brussel op het spel door Tunnelgate'

© Belga
24/02/2016

Technologiefederatie Agoria meent dat 'Tunnelgate', zoals het de Brusselse tunnelperikelen noemt, de economische positie van Brussel voor lange tijd ernstig dreigen te beschadigen. Agoria roept de Brusselse regering daarom woensdag op om zo snel mogelijk een globaal actieplan met oplossingen voor te stellen.

De reactie van Agoria komt er na het sluiten van de Montgomerytunnel woensdag in beide richtingen, uit veiligheidsoverwegingen. Maar de problemen blijven niet beperkt tot de Montgomerytunnel. Zo is ook de Stefaniatunnel momenteel dicht.

"Het mobiliteitsprobleem is nu al het belangrijkste probleem voor Brusselse ondernemingen", zegt Floriane de Kerchove van Agoria Brussel.

"Zo hebben twee op de drie ondernemingen door de mobiliteitsproblemen moeite om medewerkers te vinden of te behouden en is 60 procent van mening dat dit probleem hen ertoe kan aanzetten om Brussel te verlaten. De sluiting van de Montgomerytunnel kan de druppel te veel worden."

Agoria zegt dat de woon-werkverplaatsingen voor negen op de tien werknemers vandaag in Brussel gemiddeld een kwart langer duren dan in 2012. Het sluiten van meerdere tunnels zorgt momenteel voor extra files, klinkt het.

"De verschillende overheden in ons land hadden beloofd te investeren in de uitbouw van een echt GEN-netwerk, maar dat is er nog altijd niet. Intussen blijven de autotunnels zo een onmisbare schakel in het mobiliteitsbeleid van onze hoofdstad."

Agoria wil naast meer investeringen in basisinfrastructuur dat werk wordt gemaakt van een allesomvattend actieplan, gekoppeld aan een dynamisch en intelligent verkeersmanagement. Die aanpak, 'Smart city, smart mobility' genoemd, zou in andere Europese steden al zijn nut bewezen hebben.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie , Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni