Ampe tegen voorlopig fietspad op Poincarélaan

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
19/03/2013
De nieuwe meerderheid in de Stad Brussel verzet zich tegen een voorlopig fietspad op de Poincarélaan. Schepen van Openbare Werken en Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) wil niet dat er aan de parkeerplaatsen wordt geraakt. Ze wil fietsers samen met voetgangers op het trottoir laten rijden.

De Poincaré/Zuidlaan bestaat nu uit tweemaal drie rijvakken. Dat is ruimschoots voldoende om de huidige autocapaciteit op te vangen. Volgens Mobiel Brussel (administratie van het Brussels Gewest) is er zelfs te veel ruimte. Het verklaart waarom er vandaag zo hard gereden wordt en waarom het voor de fietser een onaangename, zo niet levensgevaarlijke weg is.

Toen minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) aankondigde dat een rijstrook zou sneuvelen voor een geschilderd fietspad, kon dat voorstel dan ook op de goedkeuring rekenen van de stad Brussel. Het vorige college legde wel een voorwaarde op. Mobiel Brussel moest een oplossing vinden voor de verkeerssituatie tijdens de Zuidfoor. Dan wordt een rijstrook geschrapt. Twee rijstroken schrappen, één voor de fiets en één tijdelijk tijdens de kermis, vond de stad Brussel wat van het goede teveel.

Mobiel Brussel kwam met een oplossing. Het fietspad komt tussen het voetpad en de geparkeerde auto's. Tijdens de Zuidfoor kunnen de parkeerplaatsen weg, en komt er een strook vrij voor de auto.

Het voorstel van Mobiel Brussel is een test in afwachting van een bouwvergunning voor de aanleg van een voetpad met gescheiden fietspad. Het prijskaartje van die ingreep bedraagt 2,5 miljoen euro.

Fietsers op trottoir
Maar sinds december zitten de liberalen aan het roer op Openbare Werken. En die zijn het tijdelijk fietspad in een testfase niet genegen. De woordvoerder van schepen Els Ampe (Open VLD) legt uit waarom. "Tijdens de Zuidfoor moeten de parkeerplaatsen verdwijnen. Dat ligt erg moeilijk omdat in de Stalingradlaan al honderd parkeerplaatsen worden geschrapt (in het kader van het wijkcontract, SVG). We moeten de bewoners een alternatief bieden."

Hij benadrukt dat de schepen niet tegen een fietspad gekant is, "maar we willen wél een duurzame oplossing, en niet één waarvan snel zal blijken dat die niet werkt."

Kip zonder kop
Volgens Ampe gaf de politie om veiligheidsredenen een negatief advies over het tijdelijke fietspad. "Wij willen geen tijdelijk maar een veilig verhoogd fietspad", zegt de schepen. "Alleen zo kunnen we de situatie voor de fietsers verbeteren. Dat doe je niet met een beetje als een kip zonder kop lijnen te schilderen op de weg voor de communicatie."

Een van de voorstellen van Ampe is om de fietser op het voetpad te laten rijden in een zogenaamde shared space, zoals in de Wetstraat. "We hebben sowieso liever een gescheiden fietspad." Die oplossing is wel niet mogelijk in een tijdelijke aanleg, dus zal er gewacht moeten worden op de definitieve aanleg. Dat kan nog even duren. Zolang blijven er zes rijvakken en geen fietspad.

Vleugellamme regering
Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A, oppositie) die de kat de bel aan bond, vindt het een vreemd schouwspel. "Aan de ene kant zien we regeringspartij Open VLD obstructie plegen tegen het gewestelijk fietsbeleid. Aan de andere kant zien we een vleugellamme Brusselse regering die de strijd niet aandurft met de gemeenten. De Poincarélaan is een gewestweg. Het Brussels Gewest kan volledig autonoom beslissen over de aanleg. Minister Grouwels (CD&V) moet haar tanden laten zien. Anders zal Brussel nooit de doelstellingen halen die ze zichzelf heeft opgelegd om het autoverkeer te verminderen."

Els Ampe wijst erop dat ook schepen Ans Persoons, partijgenote van Van Damme, de beslissing van het stadsbestuur onderschreef.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni