Slechts 64 van de 550 NMBS-stations waren eind 2017 volledig toegankelijk voor reizigers met een beperking. Aan het huidige tempo zullen alle stations pas binnen honderd jaar aangepast zijn.
Amper 64 op 550 NMBS-stations toegankelijk met rolstoel
Dat schrijven de kranten De Standaard en Gazet van Antwerpen vrijdag.
Om toegankelijk te zijn, moeten de treinstations aan een aantal voorwaarden voldoen. Alle perrons moeten minstens 76 centimeter hoog zijn en bij perrons die niet op het gelijkvoers liggen moet een lift of helling aanwezig zijn. Daarnaast moeten er minstens een ticketautomaat en blindegeleidelijnen zijn.
Eind 2017 voldeden 64 van alle 550 Belgische stations en stopplaatsen aan al die criteria. De NMBS en Infrabel passen jaarlijks gemiddeld vijf stations aan. In dat tempo moeten we nog honderd jaar wachten tot elk station en elke stopplaats toegankelijk is.
Verhoging van stations
Om te bepalen welke stations eerst onder handen worden genomen, kijkt de NMBS onder andere naar reizigersaantallen, geplande werkzaamheden en naar de eventuele nabijheid van instellingen voor personen met een fysieke beperking. Maar "door de financiële behoeften" is het "niet op korte termijn" mogelijk om alle stations toegankelijk te maken, klinkt het bij de spoorwegen.
Volgens de NMBS is de verhoging van de perrons de grootste uitdaging, aangezien de treinsporen daardoor lange tijd buiten dienst worden gesteld. "Afhankelijk van de ligging en de omvang van het station, kan zo'n aanpassing leiden tot bouwtijden van gemiddeld een jaar per perron", zegt woordvoerder Bart Crols. Het kostenplaatje loopt dan weer op tot een miljoen euro per perron.
Lees meer over: Samenleving , Mobiliteit , NMBS , rolstoel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.