Amsterdam start binnenkort met het in beslag nemen van deelfietsen van commerciële platformen als OBike. “Wij zijn niet tegen het concept, maar nu neemt de fietsparkeerdruk alleen maar toe”, zo zegt Amsterdams wethouder, ofwel schepen, voor Verkeer en Vervoer Pieter Litjens. In Brussel is een verwijdering niet aan de orde, maar wordt er wel gewerkt aan een reglementair kader.
Amsterdam haalt deelfietsen uit straatbeeld
Niet alleen in Brussel, maar ook in Amsterdam vormen rondslingerende deelfietsen een groot probleem. De stad besliste daarom eind september in te grijpen en gaf de commerciële platformen achter de deelfietsen drie weken de tijd om hun tweewielers weg te halen.
‘Deelfietsen schieten hun doel voorbij’
Morgen verstrijkt die deadline, al mag de stad pas binnen twee weken beginnen met het in beslag nemen van de fietsen. OBike had zich namelijk via gerechtelijke stappen verzet tegen de termijn die aan de ophaling van de fietsen werd verbonden. In ieder geval vindt de wethouder voor Verkeer en Vervoer (de Nederlandse variant van het schepenambt bij ons, red.) Pieter Litjens dat het idee in zijn huidige vorm zijn doel voorbij schiet.
“Een ding is zeker, fietsen hoort bij Amsterdam. Wij zijn ook niet tegen het concept op zich, maar zoals de deelfiets nu gebruikt wordt neemt de fietsparkeerdruk alleen maar toe. Als de Amsterdammers door dit systeem hun eigen exemplaar wat vaker aan de kant zouden laten staan, dan kan het wel degelijk een meerwaarde bieden.”
Litjens hoopt dat een marktonderzoek voor verbetering kan zorgen. “De schaarse openbare ruimte wordt op dit moment door commerciële organisaties als OBike en Slickbike uitgebaat als standplaats. Het zijn plaatsen die de inwoners van deze stad hard nodig hebben. Hopelijk kan een marktonderzoek helpen om het idee te optimaliseren zodat we in de toekomst de deelfiets alsnog mogen verwelkomen.”
‘We kunnen voldoen aan alle verzoeken’
Bij OBike reageren ze ontgoocheld, maar leggen ze zich wel neer bij de beslissing van de stad. “Laat ons duidelijk zijn. We hebben ons verzet tegen de termijn die door de stad aan de verwijdering werd gekoppeld, maar niet tegen de beslissing op zich”, zo zegt Hugo Knuttel.
"De reden waarom we gerechtelijke actie hebben ondernomen tegen de ophalingstermijn is paradoxaal genoeg omdat het door de vele files in Amsterdam niet mogelijk is om onze fietsen zo snel weg te krijgen. Wij begrijpen dan ook niet waarom de stad het been stijf houdt in haar beslissing om de deelfietsen te verwijderen."
"Het is juist onze missie om een oplossing te bieden voor het fileprobleem. Er zijn al een tijdje gesprekken aan de gang tussen het bestuur en onze organisatie. Daaruit blijkt dat we kunnen voldoen aan al hun verzoeken. De kans is dus reëel dat we binnen afzienbare termijn opnieuw in Amsterdam te zien zullen zijn.”
‘Werken aan reglementair kader’
In Brussel liggen de kaarten anders en is een verwijdering van commerciële deelfietsen niet aan de orde. Er wordt momenteel gewerkt aan een nieuw reglementair kader. “We zullen voor OBike en alle andere platformen die actief willen zijn een aantal kwaliteitsstandaarden bepalen die dezelfde zijn voor het hele gewest", zo laat het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) weten aan BRUZZ.
Zeg nu nog eens dat oBikes de stad niet opfleuren! #brussels #brussel #bxl via @1983be pic.twitter.com/46P1hhhPZe
— Kwinten Lambrecht (@kwinlambrecht) 19 oktober 2017Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.