Er wordt te veel foute informatie verspreid over het renovatieproject voor het Brusselse Beursgebouw. Dat vinden de ontwerpers zelf. De communicatie van de Stad bleef lang erg beperkt, dus de architecten starten nu met een eigen campagne, om het draagvlak groter te maken voor het grote herbestemmingsproject in het stadscentrum.
Architecten lanceren communicatieoffensief voor Beursrenovatie
"Er wordt door sommige mensen echt een fout beeld verspreid van het Beursproject," zucht Frédéric De Vylder van architectenbureau Robbrecht en Daem terwijl hij ons een rondleiding geeft in de Beurs. Hij heeft het dan over de petitie tegen de plannen, die al meer dan 2.500 handtekeningen telt.
Dat de stad Brussel lang niet of weinig communiceerde over het project stimuleert de steun van de bevolking ook niet. "Als je niet jaren op voorhand start met communiceren en betrekken, dan zijn mensen verrast en voelen ze zich voorbijgestoken."
Daarom communiceren de ontwerpers (Robbrecht en Daem, Baneton Garrino, Popoff) nu zelf, via de nieuwe Facebookpagina BeursBourse. Met rondleidingen en een debat willen ze het project voorstellen, en tegengewicht bieden aan de petitie.
'Van Le Cirio naar de Falstaff'
Die petitie gebruikt een beeld van de Beurs met neonlicht en uithangborden. Boodschap: de Beurs wordt een ordinaire plek, die in het teken staat van consumptie.
"Dat is een verdraaiing van het project, er komen natuurlijk helemaal geen neonlichten," klinkt het. "Voor het eerst in de geschiedenis maken we trouwens een publieke plek van de het gebouw, waar alle Brusselaars dus gewoon binnen kunnen." De grote hal van de Beurs wordt omgevormd tot een galerij, die de voor- en achterkant van het gebouw verbindt. "De Beurs wordt dus niet geprivatiseerd." (Lees verder onder de afbeelding.)
Een niveau lager, op straatniveau, komt er ook een publieke passage. Die verbindt de twee zijkanten van de Beurs: de Mausstraat en de Beursstraat. "Om sneller van Le Cirio naar de Falstaff te gaan, grappen we soms. Vandaag zijn dat twee gewone muren die afstand creëren en zeggen: blijf weg. Daar doen we iets aan. En we openen het gebouw ook naar de oude stad, met een nieuwe ingang."
Bier
Het gebouw wordt dus een openbare ruimte, maar niet helemaal: op de twee hoogste niveaus komt een belevingsmuseum rond bier, het omstreden Belgian Beer World, met dakterras. Actiegroepen vrezen commercialisering, een gebouw dat in het teken staat van industrieel bier, van brouwgigant AB InBev, en dronkenschap, met de overlast die daarbij hoort.
"In het museum wordt aandacht besteed aan geschiedenis en biercultuur. Daar hoort ook één biertje bij op het einde van de tentoonstelling." Volgens de architecten zal AB InBev de tentoonstelling niet kunnen domineren door de manier waarop de Belgische brouwers georganiseerd zijn: de stem van de kolos heeft daar een duidelijk bepaald gewicht, en niet meer.
Wanneer het museum gesloten is wordt het dakterras een gewoon café. Maar wat dan met de omstreden 'gouden wafel'? (Lees verder onder de afbeelding.)
'95 procent renovatie'
Op het dak komt immers ook een goudkleurige luifel, die eigenlijk van messing is. Er worden hier en daar inderdaad dingen aangepast aan het gebouw, zeggen de architecten. Zo komen er een paar openingen in gevels, voor de circulatie. "De aanpassingen mogen ook gezien worden, maar het grootste deel van het project is renovatie, zeg maar 95 procent," zegt De Vylder terwijl hij wijst op plekken waar verf is afgekrabd, om te zoeken naar wat eronder zit.
De architecten stellen het project nog op verschillende momenten voor aan het publiek.
> Rondleiding Beurs. Zaterdag 30/09, 10.00 en 11.30, Beurs, Brussel.
> Debat Brussels Academy. Vrijdag 6/10, 17.30, Beursschouwburg, Brussel.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.