Atrium lanceert actieplan voor Louizalaan

© brusselnieuws.be
28/07/2014

Atrium lanceert samen met de drie betrokken gemeentes – Brussel-Stad, Elsene en Sint-Gillis – een actieplan voor de Louizalaan. De huurkosten swingen er zodanig de pan uit dat alleen de allergrootste internationale merken ze nog kunnen ophoesten.

Enkele onafhankelijke winkeliers van de Louizalaan luidden begin juli, bij de start van de solden, al de alarmbel in Le Soir: “Het is gedaan met de Louizalaan”.

De winkeliers klaagden over minder klanten wegens de crisis, torenhoge huurprijzen, en artikelen die al meteen op de eerste koopjesdag tegen de helft van de prijs verkocht werden. Het Brusselse regionale agentschap voor de ontwikkeling van de handel Atrium deelt die bezorgdheid. “De situatie is zeer alarmerend, met huurprijzen die veel te hoog liggen in vergelijking met de winstmarges. Als we niets ondernemen, dreigt de Louizalaan zijn luister te verliezen”, zegt de directeur van Atrium, Arnaud Texier. "Alleen grote ketens zullen het overleven, waardoor het aanbod verschraalt."

Atrium gaat nu eerst de identiteit van de eigenaars van de commerciële panden in de Louizalaan proberen te achterhalen.

Texier: “Als het particulieren zijn, dan kunnen we hen er wellicht van overtuigen dat de huurprijzen opdrijven op korte termijn de identiteit van de boulevard op lange termijn grondig zal veranderen. Als het daarentegen vooral investeringsfondsen zijn, wordt de taak veel moeilijker. Zij hebben een kortetermijnlogica waarin ze op korte tijd zo veel mogelijk geld willen verdienen. Wij zullen in dat geval samen met het Gewest een manier moeten vinden om het onroerend goed in de straat te kunnen beheren. Dat het Gewest zelf gebouwen zou kunnen opkopen, lijkt me weinig waarschijnlijk, want de prijzen liggen er echt exorbitant hoog."

Het agentschap heeft een plan uitgewerkt voor heel Hoog-Brussel, dat bestaat uit vier handelsbuurten met elk een eigen identiteit.

De Elsensesteenweg, de tweede grootste winkelstraat van Brussel na de Nieuwstraat, telt vooral filialen van grotere ketens. De Guldenvlieslaan heeft vooral duurdere winkels, terwijl de Waterloolaan zich richt op de allerexclusiefste merken. Binnen dat kader staat de Louizalaan voor betaalbare luxe.

“Het is belangrijk om deze specifieke kenmerken te behouden”, vervolgt Texier in. "Als de huurprijzen op de Louizalaan echter aan het huidige tempo blijven stijgen, dan zullen alleen de allergrootste internationale merken er kunnen blijven overleven. In het beste geval wordt Louiza dan een Nieuwstraat of Elsensesteenweg bis, maar dat heeft Brussel niet nodig. In het ergste geval zal dat het verval alleen in de hand werken.”

Voetgangerszone
​Maar daartegen valt actie te ondernemen, zegt Texier. “Kijk maar naar de Waterloolaan, waar het zakencijfer in een jaar met 30 procent gestegen is. Klanten komen af op goede service en een specifiek, welomlijnd product.”

Atrium pleit voor een regulering van de vastgoedmarkt op de handelsboulevard. Daarnaast moet de commerciële mix in evenwicht blijven. "Zo niet krijgen we steeds meer opticiens en kappers, en steeds minder boekhandels. Die hebben het immers veel moeilijker om even hoge groeimarges te halen."

Arnaud Texier wil ook wat doen aan het uitzicht van de winkelstraten. “Het plaatsen van bloembakken op de Louizalaan maakt er wandelen al aangenamer. Maar er zouden ook ruime voetgangerszones moeten komen om in alle rust te kunnen flaneren over de boulevard.”

Met een campagne voor de winterkoopjes, in samenwerking met VisitBrussels en gericht op Aziatische en Russische klanten, wil Atrium de Louizalaan ook onder de aandacht van een internationaler koopkrachtig publiek brengen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni