Ondanks verbodsborden en nadarafsluitingen parkeren er nog altijd bestuurders in de Moutstraat. ‘Na Pasen’ moeten zitbanken dat oplossen.
Auto wijkt moeizaam in Moutstraat
Op een zucht van de verkiezingen, in oktober 2012, werd de Moutstraat met het nodige tromgeroffel ingehuldigd. De straat in het centrum van Brussel zou voortaan kindvriendelijk en autoluw zijn. De heraanleg kwam tot stand na inspraak van de meer dan duizend leerlingen in de eenrichtingsstraat.
Zo zijn enkel parkeerplaatsen in het begin en op het einde van de straat voorzien. In het middelste deel van de straat, waar het voetpad en de weg op dezelfde hoogte liggen, is parkeren verboden. Borden maken dat duidelijk, fietsbeugels en vuilnisbakken maken dat moeilijker.
Toch laat koning auto zich niet makkelijk ontkronen. Aangezien de beloofde zitbanken op het middengedeelte al anderhalf jaar ontbreken, en dus vrije ruimte overblijft, parkeren bestuurders zich er, ook al zijn ze volgens schooldirecteurs met minder dan vroeger. Brussel-Stad plaatste dan maar nadarafsluitingen om de foutparkeerders, waaronder arbeiders die in de vrije basisschool Maria Boodschap werken uitvoeren, te ontmoedigen. Maar de afsluitingen, waarvan de verlichting inmiddels gesaboteerd is, worden opzij geschoven. De politie controleert, al mag dat volgens één directeur nog strenger gebeuren.
Om hun ongenoegen over passerende auto’s te laten blijken, durven jongeren de weg al eens te blokkeren. Wat hen nog meer tegen de borst stoot, zijn de bestuurders die harder rijden dan het woonerf (zone 20) toelaat. Of de kauwgum op het voetpad en de sigarettenpeuken rond de magnolia’s ook tot hun protest behoren, is niet geweten.
Op het kabinet van Els Ampe (Open VLD), de derde Brusselse schepen van Openbare Werken die zich met het dossier bezighoudt, begrijpen ze het ongeduld over het zitmeubilair. “Een vijftiental banken, verschillend in grootte, worden momenteel door Recyclart geassembleerd,” zegt Denis Delbecque. “Ze worden gemaakt naar het originele model in metaal, zijn slijtage- en vandalismebestendiger, en kosten 90.000 euro.” Volgens de woordvoerder zou alles klaar zijn ‘na de paasvakantie’, op een zucht van de volgende verkiezingen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.