'Autohandelaars Heyvaertwijk naar haven'
De Haven van Brussel wil in de Voorhaven, in het noorden van het gewest, een zogenaamde roll on roll off (ro-ro) terminal bouwen. Daarbij kunnen (tweedehands) wagens van de kade op of af een schip gereden worden. De autohandelaars die nu in Heyvaertwijk werken, zouden zich daar kunnen vestigen tegen 2015. De wagens zouden dan over het water naar Antwerpen gevoerd worden.
De Haven heeft daarvoor haar oog laten vallen op een terrein en heeft volgens de RTBF ook al een akkoord met de huidige eigenaar. Navraag bij het havenbedrijf leert dat de Haven een voorkooprecht heeft bedongen. "De transactie zou in principe nog dit jaar of volgend jaar voltrokken worden", zegt de havenwoordvoerder aan brusselnieuws.be.
Het terrein moet eerst ook nog gesaneerd worden. Volgens het kabinet van minister Brigitte Grouwels (CD&V) zal dat gebeuren door de huidige eigenaar.
Verkiezingskoorts
Bewoners van de Heyvaertwijk en omgeving klagen al jaren over de overlast door de autohandel. De wijk is een draaischijf voor de handel in tweedehands voertuigen. Die worden uitgevoerd naar West-Afrika via de haven van Antwerpen. De activiteit zorgt voor een voortdurend af- en aanrijden van vrachtwagens die auto's vervoeren. Daarnaast hangt er ook een sfeer van onfrisse praktijken rond de sector.
Het is voorlopig niet duidelijk hoe het Gewest of de Haven de handelaars wil overtuigen om te verhuizen. Veel handelaars zijn eigenaar van hun garage, waardoor de controle en sturing door de overheid in de praktijk een harde dobber is.
Het havenbedrijf vindt het te vroeg om commentaar te geven en vermoedt dat Anderlechts burgemeester Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) geplaagd werd door verkiezingskoorts toen hij het plan lekte.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.