Het is 'week van de mobiliteit' en zondag is Brussel autovrij. Allen op de fiets dus. En voor wie nog een goede fiets zoekt: Elsenaar Frédéric Mertens bracht zopas een elektrische plooifiets op de markt die het fietsen nog plezieriger maakt.
Autoloze zondag: ‘Met deze fiets moet het lukken’
Met zijn nieuwe elektrische vouwfiets wil Elsenaar Frédéric Mertens veel meer Brusselaars op de fiets krijgen. Als internationaal softwareverkoper reisde Mertens jarenlang de wereld rond. Tot hij er genoeg van kreeg en een rustpauze in zijn carrière inlaste.
Hij begon te mediteren en schreef zich in voor een opleiding ondernemerschap. Daar kwam hij erachter dat hij een oplossing wilde bedenken voor de vastgelopen en vervuilende mobiliteit in zijn stad.
Mertens, zelf een ervaren fietser, besloot een tweewieler te ontwerpen die de vele drempels zou slopen die Brusselaars aanhalen om niet op de fiets te stappen. “Voor mij was het moeilijk te vatten waarom normale, intelligente, ruimdenkende mensen de fiets niet verkiezen boven de auto voor een rit van vijf kilometer,” zegt Mertens.
Na een enquête kwam hij tot de slotsom dat het een plooifiets moest worden. De Brusselaars gebruiken doorgaans immers verschillende vervoersmiddelen. Maar dan een nieuwsoortige plooifiets. “De bestaande vouwfietsen zijn vaak onhandig, zwaar, traag, duur en oncomfortabel omdat je bezweet op je bestemming komt.”
Onomatopee
Mertens ging lezen over fietsen en materialen, hij bezocht fietsbeurzen en volgde cursussen lassen, fietsmechaniek en framebouw. Vervolgens maakte hij enkele prototypes om uit te komen bij een elektrische vouwfiets van aluminium, met een driehoekig kader. “Dat is nieuw. Het driehoekig frame maakt de fiets rigider. Er is minder energieverlies en dus ga je sneller.” Meer snelheid wordt ook bereikt door de grotere wielen.
Vouwen en ontvouwen gebeurt volgens een geheel eigen techniek: het kader wordt niet doormidden geplooid, maar het voorwiel gaat eraf. “In tien seconden is de fiets op- of uitgeplooid.”
De fiets is licht en, zeker in vergelijking met sommige andere merken, betaalbaar. Met motor en batterij weegt hij 13 kilo en kost hij 1.500 euro. Zonder motor zakt het gewicht naar 10 kilo en de prijs naar 900 euro.
Mertens erkent: deze fiets kan veel maar hij biedt geen oplossing voor de onveiligheid in het verkeer die vele Brusselaars afschrikt. “Wat wel is: hoe meer fietsers, hoe meer het verkeer en de politiek rekening met hen moeten houden.”
Dan was er nog de naam. Zowel de fiets als het bedrijfje dat Mertens samen met zijn marketingpartner Philippe Lefrancq oprichtte, heten Ahooga, een onomatopee die verwijst naar het geluid van een autoclaxon uit de jaren 1920.
Antiregenscherm
Voor de productie werd geopteerd voor een naar Hongarije uitgeweken Belgische fabrikant, die ook bakfietsen en andere fietsen op maat maakt. De eerste Ahooga’s worden half oktober in Boedapest in mekaar gestoken. “We hopen er dit jaar honderd te verkopen.”
En het blijft niet bij een plooifiets alleen: Mertens broedt op plannen om ook een antiregenscherm en een nieuwsoortig fietsslot op de markt te brengen.
Alles om het fietsen plezieriger te maken.
Lees meer over: Elsene , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.