'Autovrij' gemeenteplein in Molenbeek
Lees ook: Nieuw concept Gemeenteplein Molenbeek
Het nieuwe gemeenteplein wordt ingericht volgens het shared space principe, waarbij voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer de beschikbare openbare ruimte delen. In theorie kunnen de auto's dus nog op het gemeenteplein rijden. "Maar omdat ze er niet meer mogen parkeren, zullen ze niet meer op het gemeenteplein rijden, maar alleen de Graaf van Vlaanderenstraat gebruiken," zegt SP.A-schepen van Mobiliteit Jef Vandamme. Er wordt ook streng opgetreden tegen wildparkeerders.
Er komt een grote ononderbroken vlakte van gevel tot gevel in natuursteen van verschillende grootte en vorm. De verhoogde trottoirs verdwijnen en er zijn ook geen afgescheiden wegen meer. Bedoeling van zo'n gedeelte ruimte is om minder plaats te geven aan het gemotoriseerd vervoer, ten voordele van fietsers en voetgangers. Alleen in de Graaf van Vlaanderenstraat kunnen nog auto's rijden. De rest van het plein wordt verkeersvrij.
Op het plein zelf verdwijnen de parkeerplaatsen en komt er stadsmeubilair van ronde strandkeien van verschillende grootte en beplanting in de vorm van bosjes. Er zijn twee zone's voorzien. Eén aan de kant van de verkeersvrije Pradostraat en één aan de zonnigste kant van het gemeenteplein, links van het gemeentehuis. Hier komt een plekje bestemd voor animatie. In het midden van het plein blijft er veel ruimte beschikbaar voor de wekelijkse markt. De bestaande verlichting aan de rand van het plein wordt aangevuld met nieuwe verlichtingspalen.
De werken aan het gemeenteplein starten in de lente van 2013 en kosten 1.450.000 euro.
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.