Autoweg dwars door Moeras Ganshoren
Al in de zomer liet de spoorwegnetbeheerder Infrabel weten zes spoorwegovergangen van de lijnen 50 en 60 in het Brussels gewest te willen vervangen door tunnels en bruggetjes. Infrabel heeft slechte ervaringen met die overwegen. Een jonge fietser die de neergelaten slagbomen in Berchem negeerde, kwam vorig jaar om het leven. Onlangs heeft Infrabel een stedenbouwkundig certificaat aangevraagd om de spoorwegovergangen te kunnen schrappen.
Bij natuurverenigingen wekt dit onrust. De treinlijn loopt gedeeltelijk door een natuurgebied. De overgang aan de Bosstraat bijvoorbeeld zal vervangen worden door een tunnel wat verderop, aan de Negen Provincieslaan. Om de straten opnieuw op elkaar aan te sluiten, is een nieuwe autoweg nodig. Maar die zal dan wel, langs de sporen, door het Moeras van Ganshoren moeten rijden, een beschermd natuurgebied. "Ja, wij maken ons zorgen," zegt buurtbewoner Erik Meerschaut, die ook lid is van Natuurpunt. "In het verleden heeft men al de hele tijd aan dit natuurgebied geknibbeld. Nochtans maakt het terrein deel uit van Natura 2000 (afgebakende zones die tot doel hebben de lokale fauna en flora te beschermen, red.). Als men de toekomst van dit natuurgebied met zijn unieke biodiversiteit niet wil hypothekeren, dan mogen deze plannen niet gerealiseerd worden."
Ook de omvang van de autoweg die Infrabel wil aanleggen, wekt verbazing. "In totaal zou de weg zo'n 6,5 meter breed zijn. Dat is schromelijk overdreven als je er rekening houdt met het beperkte autoverkeer dat hier nu dagelijks passeert." Er zal ook een spoorovergang verdwijnen, waardoor er een wandelpad in twee wordt geknipt.
Ook voor fietsers en automobilisten betekenen de plannen van Infrabel mogelijk slecht nieuws. De Gentsesteenweg wordt in twee geknipt aan het station van Sint-Agatha-Berchem. Auto's zullen er niet meer door kunnen. Die moeten omrijden langs de Zelliksesteenweg. Infrabel plant wel een voetgangerstunnel, waar ook gehandicapten en fietsers door kunnen, maar erg comfortabel is die niet: fietsers zullen nagenoeg zeker moeten afstappen. Dat de spoorwegovergang op een gewestelijke fietsroute ligt, maakt dat extra vervelend.
Infrabel bevestigt de plannen, maar benadrukt dat ze nog in een beginfase zitten. Volgens woordvoerder Bram De Saedeleer is het behoud van de huidige spoorwegovergangen hoedanook geen optie. Wanneer het GEN, het mobiliteitsproject dat voor snellere en efficiëntere spoorverbindingen van en naar Brussel moet zorgen, tegen 2012 op volle toeren draait, zal het aantal passerende treinen immers verhogen. Hierdoor neemt ook de kans op ongelukken aan de onbewaakte overweg aanzienlijk toe.
Lees meer over: Sint-Agatha-Berchem , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.