De werken aan het shoppingcentrum Docks aan de Van Praetbrug vorderen gestaag. De projectontwikkelaar heeft in juli een wijziging van de stedenbouwkundige vergunning gevraagd. Docks zet in op een avonturenpark en meer kledingwinkels. Artisanale bedrijvigheid (zoals bijvoorbeeld schoenlappers) maakt plaats voor kantoren.
Avonturenpark, meer kledingwinkels en kantoren voor Docks
De nieuwe stedenbouwkundige vergunningsaanvraag is inmiddels goedgekeurd door de Stad Brussel, bevestigt het kabinet van bevoegd schepen Geoffroy Coomans (MR) aan onze redactie.
Nu ligt de vergunning voor bij het Gewest, dat geen uitspraak wil doen over het al dan niet toekennen ervan. Maar morgen dinsdag wordt de pers rondgeleid op de bouwwerf, in aanwezigheid van minister-president Rudi Vervoort (PS), Brussels burgemeester Yvan Mayeur (PS) en federaal minister bevoegd voor Beliris Didier Reynders (MR).
Koezio: avonturenpark voor volwassenen
De totale oppervlakte van het winkelcentrum (49.000 vierkante meter) verandert niet in de gewijzigde plannen.
Grootste inhoudelijke verandering is het aandeel van ‘loisirs’, vrije tijd, dat in de nieuwe vergunningsaanvraag bijna verdubbeld is van 6.800 naar 11.200 vierkante meter. Er komt onder meer een bioscoopcomplex met acht zalen. “Verder hebben we een contract afgesloten met Koezio, een Frans vrijetijdsconcept dat al vestigingen heeft in Rijsel, en Parijs'', zegt projectleider Olivier Weets van Equilis aan onze redactie.
''De eerste Belgische vestiging van het park komt dus in Docks. Kent u Fort Boyard? Daar lijkt het een beetje op, het gaat om een groepsspel op basis van een mix van fysieke en intellectuele uitdagingen, voor iedereen boven de 12 jaar.”
Daarnaast heeft Docks ook het aandeel van de horeca opgeschroefd, van 2.530 naar 3.800 vierkante meter. “Dat hangt daar rechtstreeks mee samen”, zegt Weets. “Als wij ’s avonds bezoekers hebben in Koezio, moeten die ook wat kunnen eten en drinken.”
Daarvoor wordt winkeloppervlakte geschrapt. De oppervlakte voor sport- en vrije tijdswinkels daalt van 15.300 naar 6.945 vierkante meter. Docks had volgens verschillende bronnen gehoopt de Decathlon binnen te halen, maar die opende uiteindelijk zijn nieuwe hoofdkwartier bij Bordet in Evere.
“Meer aandacht voor vrije tijd past binnen ons concept om van Docks niet alleen een shoppingcentrum te maken”, zegt de projectleider. ''De buurt rond de kaaien aan de Van Praetbrug is nu een beetje een moeilijk verhaal. In de toekomst zal er activiteit zijn tot middernacht.'' (lees verder onder de tabel)
Kantoren in plaats van schoenlapper en loodgieter
In de oorspronkelijke stedenbouwkundige vergunning voorzag Equilis ruim 5.000 vierkante meter voor 'artisanale activiteiten', zoals bijvoorbeeld schoenlappers en loodgieters, en daarnaast een beetje ruimtevoor 'activités de production de biens immatériels', in essentie kantoren.
In de nieuwe vergunning wordt die eerste categorie helemaal geschrapt. ''Er was helemaal geen vraag naar artisanale activiteit'', zegt Weets. ''De ruimte is nu verhuurd aan één bedrijf, een groot architectenbureau.'' Dat zou extra jobs moeten opleveren.
Voor die grotere groep werknemers zijn 58 extra parkeerplaatsen nodig, berekende een adviesbureau. Wellicht is het niet toevallig dat Docks in zijn nieuwe vergunning ook meteen 49 extra parkeerplaatsen voorziet (3 procent van het totaal). ''Dat is gelukt omdat we binnen de beschikbare ruimte de parkeerplaatsen anders hebben gerangschikt'', zegt Weets.
Nog geen fiat voor voetgangerstunnel
Volgens het effectenrapport zouden de wijzigingen weinig invloed hebben op de mobiliteitsstromen rond Docks. Wel zou door Koezio het aantal bezoekers (en auto's) op zondag met 65 procent stijgen, en in de week lichtjes dalen.
Een tunnel die het station van Schaarbeek voor voetgangers en fietsers rechtstreeks zou verbinden met Docks, en zo het aandeel autobezoekers zou verminderen, wordt door alle partijen toegejuicht. Maar wie de benodigde 2,5 miljoen daarvoor moet neertellen is nog niet uitgemaakt.
''We moeten het nieuwe investeringsplan 2016-2019 van minister Galant afwachten'', zegt woordvoerster Ines Venneman van de NMBS aan brusselnieuws.be. ''Pas dan zullen we kunnen bekijken wie het project kan financieren: de NMBS, Beliris en/of privé-stakeholders. Tot die tijd staan alle infrastructuurwerken on hold.''
Nieuwe vergunningen
Projectontwikkelaar Equilis vroeg de nieuwe stedenbouwkundige vergunning aan in juli, toen het Brussels Gewest in alle stilte een nieuwe milieuvergunning uitgereikt had voor het shoppingcentrum. De auditeur van de Raad van State had geadviseerd de oude vergunning te schorsen vanwege de te verwachten mobiliteitsproblemen, maar het Gewest wachtte die uitspraak dus niet af.
In februari schoot de Raad van State al de socio-economische vergunning van Docks af, waarna het winkelcentrum ook een nieuwe kreeg van het Gewest.
Docks Bruxsel
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving , Economie , Docks Bruxsel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.