vliegroutes

Belangenconflict om twintig vluchten

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
08/07/2015

Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) start een belangenconflict omdat ze vindt dat geldende afspraken over nachtvluchten niet worden nageleefd. Fremault houdt er wel een erg selectieve lezing op na. Tegelijk eist Fremault 3,8 miljoen euro van de federale staat.

Fremault stelt vast dat er sinds 23 juni veel meer nachtvluchten zijn boven de Brusselse kanaalroute. Volgens de CDH-minister gaat het om “90 procent meer vluchten.” In een ronkend persbericht klinkt het dan ook dat federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) die beslissing “unilateraal” heeft genomen, en dat ze het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bijgevolg voor voldongen feiten heeft geplaatst.

Fremault hekelt voorts de “communautarisering” van het dossier, en houdt vol dat Galant op vraag van Vlaanderen meer vliegtuigen boven Brussel stuurt. De oplossing, volgens Fremault: een belangenconflict opstarten, omdat de belangen van het Brussels gewest geschaad zijn door de federale overheid. Belangenconflicten zijn niet vreemd in het federale België, en een probaat middel voor de deelstaten om hun gelijk te halen.

Politieke manoeuvres
Wat echter vreemd is, is dat Fremault wel heel selectief omgaat met cijfers om haar belangenconflict op te starten. Volgt u even mee: “Sinds 23 juni nemen bijna 90 procent van de nachtvluchten naar Chièvre (20 van de 23) de kanaalroute, terwijl tussen 2 april en 22 juni minder dan 5 procent van deze vluchten de route namen (10 op 233).”

90 Procent meer nachtvluchten klinkt zwaar en erg nadelig voor Brussel, maar het gaat niet op om een periode van tweeënhalve maand te vergelijken met een periode van nog geen twee weken. Bovendien tonen de cijfers aan, als men ze minder kwaadwillig interpreteert, dat Jacqueline Galant zich wel aan haar afspraken houdt: sinds 2 april 2015 werd er immers afgesproken – na het debacle rond het plan-Wathelet en de rechtszaak die daarop volgde – dat de kanaalroute waarvan Fremault spreekt, nog maar voor een zesde gebruikt wordt. Als ze gebruikt worden, dan betreft het volgens afspraak ook stillere toestellen dan vroeger.

Nergens geven de door Fremault aangegeven getallen een afwijking aan van wat werd afgesproken. Dat er op een korte periode zoveel meer nachtvluchten zijn, kan met veel factoren te maken hebben: de windrichting, of de lading van een vliegtuig, of allebei. Politieke manoeuvres van Vlaanderen kunnen weliswaar niet uitgesloten worden, maar het ontbreekt Fremault wel aan bewijs daarvoor.

Dwangsom aangevochten
Ondertussen geeft Fremault aan dat ze blijft aandringen dat luchtvaartmaatschappijen die gezondigd hebben tegen de Brusselse geluidsnormen, hun boetes moeten betalen. Over welk bedrag het gaat, is niet duidelijk.

Het kabinet van Céline Fremault laat wel nog weten dat ze een voorlopig bedrag van 3,8 miljoen euro eist van de federale staat. Dat is een deel van de dwangsom die door een rechtbank werd opgelegd na november 2014. De federale staat heeft die dwangsom aangevochten, en een uitspraak hierin wordt midden juli verwacht.

Bij Jacqueline Galant zelf klinkt het ook nog dat ze nog niet officieel op de hoogte zijn gesteld van een belangenconflict, en dat het “verklaringen van Fremault in de pers betreft.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni