Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil niet wachten tot alle werkzaamheden afgerond zijn om het Gewestelijk ExpresNet (GEN) definitief te lanceren. “Vanaf 2022 rijdt er om het kwartier een trein tussen Brussel en Ottignies, en om het halfuur tussen Brussel en Charleroi.”
Bellot: ‘GEN lanceren in 2022, of het nu af is of niet’
Dat zei Bellot op RTL-TVI. De minister vindt dat er een tandje bijgestoken moet worden in de realisatie van het GEN: “We moeten sneller gaan. We gaan niet wachten op het einde van de werken om het GEN te lanceren.”
Zeker op de lijnen 161 (tussen Brussel en Ottignies) en 124 (tussen Brussel en Charleroi) kunnen er volgens Bellot snel vorderingen gemaakt worden: “Voor lijn 161 hebben we alle stedenbouwkundige vergunningen, en de werken zouden relatief snel van start kunnen gaan.”
Geen grote stations meer
Bellot vindt dat er al veel geknoeid is in het GEN-dossier: “We moeten stoppen met het bouwen van grote stations. Ik heb recent nog de bouw van een nieuw station in Kortrijk tegengehouden. Vanaf nu zijn het de sporen en de reizigers die tellen”, aldus Bellot, die vindt dat men bij de opstartfase te ambitieus is geweest. Eigenlijk had het GEN al in 2012 van start moeten gaan, maar die timing was onhaalbaar: “Ik zei in 2002 al dat dat onmogelijk was. Om dat mogelijk te maken had men alle vergunningen op 12 maanden tijd moeten aanvragen, en hadden ze op 18 maanden tijd uitgereikt moeten zijn. Er zijn zelfs nu nog altijd vergunningen die nog niet binnen zijn.”
Vorige week bleek dat er nog 1,05 miljard euro nodig is om het GEN te voltooien. In Wallonië is er nog 516 miljoen nodig, in Vlaanderen 75 miljoen en in de "neutrale zone" (Brussel en de Vlaamse rand tussen Wallonië en Brussel) 458 miljoen. Dat geld moet onder meer komen van het miljard euro dat de federale regering in 2017 in de NMBS zal investeren.
Een deel van het GEN in Brussel is wel al gerealiseerd, met de lancering van de S-baan, een mengeling van reeds gebruikte en nieuwe verbindingen. Dat was mogelijk dankzij de opening van de Schuman-Josaphattunnel en de inwerkingtreding van de twee nieuwe GEN-stations Pannenhuis en Mouterij,.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.