Beneluxtrein wordt in ere hersteld
Nu rijdt er acht keer per dag een trein tot Den Haag. In oktober wordt dat tien en eind dit jaar gaat de frequentie al naar twaalf keer per dag.
In december 2014 rijdt de trein dan verder tot Amsterdam en wordt de frequentie opgetrokken naar zestien stellen per dag. Vanaf dan wordt ook Brussels Airport toegevoegd als halte. Daardoor wordt de rit wel wat langer dan vroeger (ongeveer 3 uur en 20 minuten).
Het traject zal overigens nog meer veranderen. De Benelux zal voor een stuk de hogesnelheidslijn gebruiken. De eerste halte in Nederland wordt Breda in plaats van Roosendaal.
De Beneluxtrein werd eind vorig jaar afgeschaft om plaats te maken voor de Fyra-hogesnelheidstrein. Na een resem technische en veiligheidsproblemen beslisten de NMBS en de NS om de Fyra uit dienst te nemen.
'Winst voor de reizigers'
Reizigersverenigingen TreinTramBus en Rover zijn verheugd over de plannen."Dit is winst voor de reizigers", klinkt het in een mededeling. "Die krijgt opnieuw de keuze tussen de snelle en duurdere Thalys met reserveringsplicht en de klassieke, goedkopere Beneluxtrein zonder verplichte reservering."
De twee verenigingen betreuren wel dat het zo lang duurt om de verbinding te herstellen. Zij hadden gehoopt in december 2013 al een volledige verbinding te zien.
Eerder besliste Thalys al om vanaf 7 oktober twee extra heen- en terugreizen in te zetten tussen Brussel en Amsterdam. Vanaf 15 december komt er nog een extra verbinding bij, wat het totaal brengt op twaalf heen-en terugreizen. De komende jaren wordt dat nog verder opgetrokken. Nieuw is ook dat de Eurostar Amsterdam gaat aandoen. Twee treinen per dag zullen de Nederlandse hoofdstad via Brussel verbinden met Londen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.