De nieuwe tramterminus aan het Stationsplein in Sint-Agatha-Berchem zou op 18 december af moeten zijn. “Ik had liever een stelplaats gezien, van waaruit snel trams konden worden ingezet, dan een doodlopend tramspoor op het plein,” zegt schepen van Mobiliteit Vincent Riga (CD&V), die daarnaast pleit voor een overstapparking.
Berchem vraagt overstapparking aan station
“De MIVB had geen gehoor naar een stelplaats, terwijl we allemaal weten dat het westen van Brussel met de grootste demografische boom zit en de Keizer Karellaan en Leopold II-tunnel overbelast zijn. In het vooruitzicht van het ontraden van autoverkeer op ons grondgebied kan de gemeente in overweging nemen om geld op te hoesten als er een overstapparking voor pendelaars op de gewestrand zou komen.”
De gemeente heeft, zonder hiervoor bevoegd te zijn, in 2013 alle betrokken partijen van het Stationsplein rond te tafel geroepen: de NMBS, de MIVB, de handelaars, Redevco (Carrefour), Basilix, de werkgever voor aangepaste tewerkstelling, het frietkot en Ganshoren.
Riga: “Het was duidelijk dat niemand, behalve de gemeente, een globaal beeld had van wat er daar allemaal op stapel stond. Aan de MIVB heb ik als Mobiliteitsschepen voorgesteld om een stelplaats voor trams te voorzien. Daardoor kunnen in piektijden sneller trams worden ingezet van en naar de stad.” De nieuwe terminushalte op het plein loopt nu dood. Een wisselspoor doet de tram achterstevoren terugkeren.
Riga: “Ons doel is ervoor te zorgen dat mensen die met de trein komen, met deelauto (Cambio), deelfiets (Villo) of tram verder rijden. Wie met de eigen auto komt zou die bij voorkeur aan een (nieuwe) overstapparking kunnen achterlaten. Sinds een jaar voer ik daarrond gesprekken met Parking.Brussels (gewestelijk parkeeragentschap, red.) en met B-Parking (NMBS, red.). Ik wil laten bestuderen of het opportuun is om achter het station een overstapparking in te richten, naar mijn schatting voor 500 auto’s. Gezien de intenties van minister Pascal Smet (bevoegd voor Mobiliteit in Brussel), denk ik dat dit in de lijn ligt van de politieke wil. Er zijn meerdere opties, zoals op gewestterreinen naast het spoor (in het strategisch plan van het gewest is verhuis uit gebouwen op die gronden al voorzien, red.). Er is ook een privépartner die wil nadenken.”
“De gemeente kan geen parking aanleggen, want is nergens eigenaar van grond bij het station. Mensen die hun wagen achterlaten op overstapparkings krijgen in andere grote steden een multipaskaart aangeboden om de rest van hun werkvervoer mee te organiseren. Vanuit de gemeente willen we erover nadenken om budgetten vrij te maken om dit te faciliteren; dus om vervoertickets aan te bieden aan wie zijn auto aan de grens van Berchem achterlaat op een overstapparking. Berchem wil dus meewerken aan het commercialiseren van die parking als we publiek of privé een investeerder en uitbater vinden. Het zou een marginale kost zijn, tegenover het mobiliteitsvoordeel.”
Lees meer over: Sint-Agatha-Berchem , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.