Bestuur 'als één man' achter autoluwe Vijfhoek
Dat de Vijfhoek - en meer bepaald de centrale lanen - autoluwer zouden worden, is al meer dan eens aangekondigd door het stadsbestuur, onder meer in het laatste meerderheidsakkoord.
Een persconferentie met zes - Freddy Thielemans (PS), Els Ampe (Open VLD, Mobiliteit en Openbare Werken), Yvan Mayeur (PS, OCMW), Geoffroy Coomans (MR, Stedenbouw), Marion Lemesre (MR, o.m. Handel, Economie en parkeerplan) en Ans Persoons (SP.A, Participatie, Wijkcontracten en Nederlandstalige Aangelegenheden) - moest nog eens duidelijk maken dat het stadsbestuur het roer wel degelijk wil omgooien. "Een blik op deze tafel toont dat er iets veranderd is", zei Mayeur. "Iedereen wil nu meedoen."
Twee weken vóór een nieuwe picknickactie aan de Beurs legde het zestal er een methodologie voor de 'grote stedenbouwkundige projecten in de Vijfhoek' op tafel. Zo komt er een coördinatiecel die zich specifiek over die projecten zal buigen. De cel zal onder meer de studies voorbereiden en coördineren die nodig zijn voor de verschillende ingrepen.
Zone à dominante piétonne
De eerste prioriteit van de cel wordt de herinrichting van de centrale lanen tussen het toekomstige Fontainaspark (waar nu het gazon en speelterrein aan Groot Eiland ligt) en de Adolphe Maxlaan. Die wordt een zone 'à dominante piétonne', een zone die voornamelijk voor voetgangers wordt ingericht dus. In welke mate ook auto's - bijvoorbeeld van bewoners - zullen toegelaten worden is momenteel nog niet duidelijk. "Dat moet de studie uitwijzen", zegt Thielemans.
Wel duidelijk is dat de heringerichte lanen geen transitverkeer zullen toelaten en dat er een omvattende heraanleg van gevel tot gevel komt, waarbij ook de trottoirs worden aangepakt.
1.300 handelszaken in Vijfhoek
Bij de herinrichting van de lanen zal het stadsbestuur niet enkel met stedenbouwkundige, maar ook met commerciële en huisvestingsaspecten rekening houden. De Stad bezit immers een belangrijk aantal woningen langs de centrale lanen. Op economisch vlak benadrukt Lemesre dat ze de omvomring van de lanen met een stevig commercieel plan wil begeleiden. "Er zijn vandaag 1.300 handelszaken in de Vijfhoek, waarvan 900 horeca, daar moeten we rekening mee houden."
Het stadsbestuur benadrukt dat de heraanleg niet kan beginnen voor er een solide verkeerscirculatieplan is voor de Vijfhoek. Dat lussenplan moet het doorgaand verkeer onmogelijk maken en tegelijk de bereikbaarheid van de verschillende wijken garanderen. Schepen van Mobiliteit Ampe schoof ook een timing voor dat plan naar voren: het moet ten laatste begin 2014 af zijn. Voorlopige maatregelen op korte termijn - zoals de picknickbeweging ze vraagt - zouden contraproductief zijn, stelt Thielemans. "Eens het lussenplan er is, kunnen we misschien wel voorlopige ingrepen doen."
Zavel
Van de Zavel - vandaag vooral een parking - wil het nieuwe stadsbestuur een echt plein maken, met een markt en een belangrijke voetgangerszone. Er moet ook een oplossing komen voor de parkeerproblemen in de wijk, door middel van een nieuwe openbare parking, wellicht ondergronds. Of de Zavel van gevel tot gevel wordt aangepakt of enkel het middendeel, is nog niet beslist.
Noord-zuid en oost-west
De meerderheid wil ten slotte bijzondere aandacht besteden aan verschillende assen die het centrum doorkruisen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de as Stalingrad-Rogier (parallel aan de centrale lanen) en de verbinding tussen de Anderlechtsepoort en de Antwerpsepoort (Anderlechtsesteenweg-Arteveldestraat-Lakensestraat), maar ook de as Pachecolaan-Keizerinnelaan-Keizerslaan. De laatste verbinding werd nog maar enkele jaren geleden opnieuw aangepakt met onder meer de 'Ramblas' bij het Centraal Station, maar de uitwerking van dat project stuitte op zware kritiek van onder meer de MR.
Op die assen moet er een 'versterking van het stratennetwerk en de wandelwegen' komen.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.