Bestuurder Belgocontrol waarschuwt voor vliegramp

© brusselnieuws.be
02/03/2010
Er dreigt gevaar in het Belgische luchtruim. Dat meent althans Raf Vermeire, lid van de raad van bestuur van Belgocontrol. De luchtverkeersleiders hebben nieuwe radars nodig maar hebben daar geen geld voor. Onder meer omdat de regionale luchthavens niet moeten betalen voor de diensten van Belgocontrol.

De radars van Belgocontrol zijn 30 jaar oud. Om de veiligheid van het Belgische luchtruim te blijven garanderen zijn nieuwe radars nodig. Belgocontrol zit echter met een tekort van naar schatting 35 miljoen euro. Raf Vermeire, lid van de raad van bestuur van Belgocontrol, waarschuwt in Het Laatste Nieuws voor een vliegramp, een 'Buizingen in de lucht'.

Volgens staatssecretaris voor Mobiliteit Schouppe (CD&V) zal het zo'n vaart niet lopen. "Ik zie niet in waarom een radar die gisteren perfect werkte, vandaag plots een gevaar zo zijn," aldus de staatssecretaris op stadsradio FM Brussel.

Schouppe adviseerde om de investering in nieuwe radars te herbekijken. Belgocontrol heeft de radars toch besteld, maar dreigt daardoor zelf financieel in de problemen te komen. "Tegen de wil van de regering nemen we toch onze verantwoordelijkheid tegenover de bevolking en de passagiers om tijdig te investeren," zegt Vermeire

Het kabinet Schouppe weerlegt de beschuldiging. "Wij hebben niet geadviseerd om de investering niét te doen," zegt woordvoerder Jan Pauwels aan brusselnieuws.be. "De federale regering kan die beslissing ook niet nemen. De staatssecretaris heeft alleen gevraagd om een financiële evaluatie om te vermijden dat de factuur bij een regering of bij Europa terecht komt."

Charleroi betaalt niet
De belangrijkste oorzaak van de financiële problemen bij Belgocontrol is het speciale statuut van de regionale luchthavens. Die, onder meer het sterk groeiende Charleroi, hoeven nog altijd niet te betalen voor de diensten van Belgocontrol.

"Op het totale verlies van 35 miljoen is 21 miljoen voor rekening van de regionale luchthavens," zegt woordvoerder Guy Viselé aan brusselnieuws.be. "In 1989 sloten de federale regering en de gewesten een akkoord waardoor de regionale luchthavens gratis de diensten van Belgocontrol konden gebruiken."

Dat akkoord is echter in strijd met de Europese wetgeving. Dit jaar moet België zich in principe voegen naar de wil van Europa maar dat ligt vooral in Wallonië gevoelig. De gewestregering wil lowcostgigant Ryanair niet tegen de haren instrijken. "De onderhandelingen lopen maar het is een complexe problematiek," klinkt het bij Schouppe.

Paniekzaaierij
Volgens Vermeire is het ook onduidelijk of het personeel volgende maand nog kan betaald worden maar dat wordt op het kabinet Schouppe afgedaan als "onnodige paniekzaaierij".

"De afgevaardig bestuurder heeft ons bevestigd dat er geen enkel probleem is voor het personeel," zegt de woordvoerder van Schouppe. Bij Belgocontrol werken in totaal 900 mensen, vooral luchtverkeersleiders. Het autonoom overheidsbedrijf staat in voor de veiligheid van het hele Belgische luchtruim.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni