De bewoners van de Verregatstraat zijn verontrust. Niet alleen zal op goed honderd meter van hun huizen een reusachtig voetbalstadion verrijzen. Bovendien krijgen ze vlak voor hun neus een brede passerelle. “Alsof je plots uitkijkt op een soort viaduct van Koekelberg,” zegt André Verloes van het wijkcomité.
Bewoners Verregatstraat beducht voor stadion én passerelle
Lees ook: Dossier in het Frans? Ga naar Wemmel
D e Verregatstraat is een korte kasseistraat die schuin oploopt naar de Romeinsesteenweg en zicht biedt op parking C. De straat is maar aan één kant bebouwd. Net als elders in de Verregatwijk zijn het kleine, cottageachtige woningen met voor- en achtertuintjes. De Japanse kerselaars aan de ene kant van de weg en de oude, hoge lindebomen aan de andere kant geven de straat extra charme.
Maar het is niet al rozengeur en maneschijn in de Verregatstraat. Al jaren ondervindt de hele buurt overlast van de grote beurzen in de Heizelpaleizen en van de voetbalwedstrijden in het Koning Boudewijnstadion: files op de Romeinsesteenweg, kriskras geparkeerde auto’s, lawaai en stank van de geïmproviseerde supportersdorpen op parking C en ongedisciplineerde voetbalfans in de straten.
Nu moet op parking C het nieuwe Eurostadion verrijzen, een stadion voor 62.000 bezoekers met een ondergrondse parking voor 12.000 à 14.000 auto’s. Er zullen behalve voetbalmatchen ook concerten en evenementen plaatsvinden. De voetbaltempel wordt niet midden op parking C neergezet, maar vlak tegen de Romeinsesteenweg, op amper honderd meter van de Verregatstraat. Dat zorgt voor behoorlijk wat onrust, zo bleek afgelopen week op een vergadering waarop ontwikkelaar Ghelamco uitleg kwam geven aan de bewoners.
Simon Gheysens, zoon van Ghelamco-baas Paul Gheysens, schetste aan de hand van tekeningen en filmpjes een ideaalbeeld met perfect gecontroleerde supportersgroepen, vlot stromend verkeer tussen de geplande parking en de Ring en minimale hinder tijdens de twee jaar durende bouwwerkzaamheden.
Het kon het merendeel van de Verregatbewoners niet geruststellen: je kan de bezoekers toch niet verplichten hun wagen in de ondergrondse parking te stallen, en je kan hen ook moeilijk opsluiten in het stadion, klonk het. En ook: wanneer zullen de nieuwe aansluitingen op de Ring er zijn en wie zal ze maken?
Koorknaapjes
De mensen van de Verregatstraat hebben nog een andere zorg: de brede passerelle over de Romeinsesteenweg. Die heeft Ghelamco bedacht om de supporters die met het openbaar vervoer komen op een snelle manier naar de metro te loodsen. Op parking C is er geen metro, maar een eind verderop in de Keizerin Charlottelaan ligt het station Heizel.
Vanuit de tribunes zullen de supporters naar een loopbrug over de Romeinsesteenweg worden geleid. De geplande passerelle, een betonnen constructie op pilaren, loopt parallel met de Verregatstraat en maakt vervolgens een bocht om te landen in het Verregatpark. Dat park wordt helemaal heringericht, met een doorsteek naar de Keizerin Charlottelaan. Hiervoor zal het verouderde hotel Alliance, het vroegere Holiday Inn, moeten wijken.
Om de massa supporters snel af te kunnen voeren moet de passerelle voldoende breed zijn. Eerst was gezegd veertig meter, maar na eerder protest vanuit de Verregatstraat zal ze ‘hoogstens’ 23 meter breed worden, zo klonk het op de infovergadering. “Maar dan nog zullen de bewoners aankijken tegen een soort viaduct van Koekelberg,” zegt André Verloes, die coördinator van het wijkcomité en ook deeltijds buurtadviseur bij Brussels Expo is.
Jean-Pierre en Beata Verstraeten wonen al ruim twintig jaar bovenaan in de Verregatstraat. Zij vrezen een soort muur tegenover hun huis te krijgen. “De passerelle komt op dertig meter van onze huizen. Dat is echt niet veel,“ zegt Beata Verstraeten, die er haar meterstok heeft bijgehaald. “Dat is tot aan de lindebomen aan de overkant. Wat gaat er met die mooie bomen gebeuren? En wat zal ons uitzicht zijn? Op de getoonde beelden ziet de loopbrug er vrolijk en groen uit. Maar dat is een bovenzicht, wij moeten er van onderaf tegenaan kijken.”
Verstraeten heeft ook vragen bij de constructie van de zijwanden, die weliswaar een geluidsisolatie krijgen. “De supporters zijn niet bepaald koorknaapjes. Zullen ze de kans krijgen om van op de loopbrug blikjes, flesjes of vuurwerk naar onze huizen te gooien?”
Bouwaanvraag
Ze heeft ook geen idee waar ze haar bezwaren kan uiten tegen de geplande passerelle. De loopbrug maakt geen deel uit van het eigenlijke stadionproject waarvoor Ghelamco zopas de MER-procedure (milieueffectenrapport) heeft opgestart. Dat project is beperkt tot parking C, gelegen op grondgebied Grimbergen.
De passerelle komt hoofdzakelijk op grondgebied Brussel. Het zal dus Stad Brussel zijn die de bouw en de financiering voor haar rekening neemt, alsook de herinrichting van het Verregatpark. Dit naast alle andere financiële bijdragen aan het project: het ter beschikking stellen van parking C voor één euro per jaar, de jaarlijkse vergoeding van 4,1 miljoen euro aan uitbater Ghelamco en de miljoenen voor de ondergrondse parking.
Voor de passerelle is er voorlopig geen bouwaanvraag. Die is er wel voor een nieuwe verbindingsweg tussen parking C en de Keizerin Charlottelaan, aan de voorkant van de Heizelpaleizen. Volgens aanvrager Brussels Expo is die weg, die onder de Romeinsesteenweg loopt, bedoeld voor de vrachtwagens die de beurzen bevoorraden. Nu staan deze camions vaak hinderlijk geparkeerd op de Romeinsesteenweg. Maar het is duidelijk dat de verbinding - een vierbaansweg nota bene - ook andere doelen moet dienen. Zowel op de plannen van het stadion als op die van het shoppingcenter Neo staat de weg ingetekend als verbindingsroute van en naar de Ring.
Niet verwonderlijk dus dat Ghelamco en Stad Brussel de supporters niet langs deze weg tot aan de metro willen krijgen, zoals de bewoners suggereren. “Voetgangers samen met auto’s, dat zou veel te gevaarlijk zijn.”
Eurostadion
Lees meer over: Laken , Samenleving , Eurostadion
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.