Bijna 50 klachten tegen campagne Brussel Mobiliteit

CD
© BRUZZ
06/04/2022

In februari lanceerde Brussel Mobiliteit een nieuwe campagne tegen snel rijden. Die viel niet bij iedereen in goede aarde. Er werden 44 klachten ingediend bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP). Dat schrijft RTBF.

In de campagnevideo is te zien hoe drie verschillende bestuurders zich niet kunnen bedwingen om snel te rijden en in een echt monster achter het stuur veranderen. "Snel rijden kan monsterlijke vormen aannemen. Blijf jezelf. Rij trager," is de slagzin van de campagne.

De aanklagers vinden dat de campagne automobilisten stigmatiseert. "In de video worden automobilisten voorgesteld als gevaarlijke monsters, die schaamteloos de snelheidsbeperkingen overtreden, waardoor hun passagiers in paniek raken. Dit is duidelijk een schandelijke stigmatisering van automobilisten," aldus een aanklager.

Een andere vond dat de video "automobilisten doet overkomen als 'moordenaars' die 'kwaad willen en doden op de weg' en vond 'de taal beledigend, discriminerend, hatelijk'.

"De video is vernederend voor automobilisten en een aanval op mijn vrijheid om te rijden en mijn imago als vrouw en moeder omdat hij wordt geportretteerd door 'moordmonsters'," zei een andere klager.

"Deze video is duidelijk bedoeld om automobilisten te stigmatiseren op een schandalige manier, die niet onderdoet voor de antisemitische propaganda van de nazi's in de vorige eeuw, en komt van een officiële organisatie die als opdracht heeft de mobiliteit in Brussel te verbeteren en alle gebruikers gelijk te behandelen," aldus een andere klager.

JEP gaat niet akkoord

De JEP is het niet eens met die argumenten. "Het is legitiem om in deze boodschappen van preventie en bewustmaking van te hoge of onaangepaste snelheid de snelheid van automobilisten aan te pakken en aan te dringen op de veiligheid van kinderen, die als inzittenden van een auto vaak het slachtoffer worden van ongevallen," staat in het advies dat de reclamewaakhond publiceerde.

De jury vindt dat de overschrijding van de maximumsnelheid in de video heel duidelijk is en de slogan dat ook aanduidt, en niet het feit dat het automobilisten zijn. Volgens de JEP stelt de campagne automobilisten niet gelijk aan monsters, maar beperkt het zich tot illegaal gedrag aan de kaak stellen. "De campagne veroordeelt niet de auto in het algemeen, noch stigmatiseert zij automobilisten ten opzichte van andere weggebruikers, evenmin zet zij hen tegen elkaar op," concludeert de JEP.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , Brussel Mobiliteit , JEP , campagne

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni