Het aantal leerlingen dat in het Brusselse Nederlandstalige onderwijs islamlessen volgt, is in tien jaar tijd ongeveer verdubbeld. Het aandeel steeg van 16,6 procent van de leerlingen in 2005-2006 naar 31,1 procent in het afgelopen schooljaar.
Bijna derde kinderen in Nederlandstalig onderwijs volgt islamles
Het was de krant De Tijd die dinsdag uitpakte met cijfers over het aantal kinderen in het Vlaamse onderwijs dat islamonderwijs volgt, wat afgelopen jaar steeg naar 6,8 procent. Wij bekeken de cijfers specifiek voor Brussel, waar het aantal kinderen dat islamles volgt sowieso al veel hoger lag.
In 2005-2006 waren er 2.300 Brusselse kinderen, of 17, 6 procent van de leerlingen in het Nederlandstalige lager onderwijs, die islamitische godsdienstles volgden. In het secundair was dat 1.954 of 15, 6 procent. In 2015-2016 zijn die aantallen gestegen naar respectievelijk 5.420 in het lager (31,8 procent) en 4.331 in het secundair (31,1 procent). (lees verder onder de afbeelding)
“In onze scholen zien we een sterke aangroei van het aantal kinderen met islamitische roots”, zegt Jacky Goris, directeur van het Nederlandstalige Brusselse gemeenschapsnet GO. “Dit is dus gewoon een vertaling van de sociologische samenstelling van de stad, waar het aantal moslims procentueel is gestegen.”
Daar is ook Marc Elchardus, professor emeritus sociologie aan de VUB, van overtuigd. “Maar er bestaan geen exacte cijfers over het aantal moslims in de stad, de etnisch-culturele afkomst wordt in geen enkele officiële statistiek geregistreerd. De informatie daarover kan dus enkel uit enquêtes komen, maar daarin zijn moslims schromelijk ondervertegenwoordigd."
Enkel op school kun je de hele bevolking vatten, omdat iedereen naar school gaat, zegt Elchardus. "In een enquête die wij deden met het Jeugd Onderzoeksplatform (JOP), een samenwerkingsverband van drie universiteiten, herinner ik me dat 47 à 48 procent van de leerlingen in het secundair zichzelf moslim noemde. Al volgen die natuurlijk niet allemaal islamles.”
Het merendeel van de kinderen op de Nederlandstalige scholen volgt nog steeds katholieke godsdienst: in 2015-2016 was dat 54,8 procent in het lager onderwijs en 56,7 procent in het middelbaar. (lees verder onder de afbeelding)
“Het zou mij ook niet verbazen dat het aantal kinderen dat islamitische godsdienst op school in de afgelopen tien jaar sneller gestegen is in het Nederlandstalige onderwijs dan in het Franstalige”, zegt demograaf Johan Surkyn van de VUB.
“De Nederlandstalige scholen worden steeds populairder, meer en meer leerlingen volgen er les. En onder die leerlingen zijn relatief veel kinderen met een migratieachtergrond, van wie de ouders geen specifieke voorkeur voor Nederlands of Frans hebben maar Nederlands als een goede basis zien.” Of dat effectief zo is, valt momenteel niet te achterhalen: het Franstalige onderwijs is nog met kerstvakantie.
Lees meer over: Samenleving , Jongeren , Analyse
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.