BMW wil zijn autodeeldienst DriveNow al begin volgend jaar lanceren in de hoofdstad. Gebruikers kunnen de wagen daarbij overal in het gewest achterlaten. Minister van Mobiliteit Smet (SP.A) laat weten dat hij de regelgeving wil wijzigen. Cambio en de taxisector reageren terughoudend.
BMW wil starten met autodeeldienst in Brussel
Het regent de laatste tijd nieuwe autodeel- en taxiachtige initiatieven in Brussel: er is de veelbesproken illegale taxidienst Uber, maar ook Djump, Caramigo en Bla Bla Cars, naast de al langer aanwezige spelers Cambio en Zen Car.
BMW heeft nu Brussel gekozen als een van de volgende steden om zijn eigen autodeelsysteem DriveNow te lanceren, zo schrijft De Tijd.
DriveNow is een systeem waarbij de wagens overal in het gewest geparkeerd kunnen zijn. Wie lid is, kan de plaatsen op zijn smartphone zien. De gebruiker rijdt een (meestal korte) afstand met de wagen en parkeert hem dan weer op een plek naar keuze. De parkeerkosten zijn inbegrepen in het systeem.
Minister Smet laat weten dat hij positief staat tegenover autodelen, en de wetgeving wil wijzigen om het systeem mogelijk maken. Zo zullen de auto’s dan niet meer, zoals bij Cambio, op een vaste plek hoeven te staan. “We zijn volop bezig met het uitwerken van die regelgeving.”
De concurrentie, zoals de taxisector en deelsysteem Cambio, reageren voorzichtig. “Het kan toch niet de bedoeling zijn nieuwe, bijkomende voertuigen in het verkeer te injecteren”, zegt Jean-Michel Courtoy, CEO van Taxi Verts. Hij vindt het een beter idee om de bezettingsgraad van de auto’s die al in roulatie zijn, op te drijven.
De Brusselse afdeling van Cambio vreest dan weer dat DriveNow vooral mensen zal weghalen van het openbaar vervoer. “Het verkeer in Brussel is al zo druk met auto’s”, zegt Frédéric Van Malleghem. “We moeten vermijden dat mensen voor een korte rit een deelauto gaan nemen in plaats van de bus.”
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.