Het Bockstaelplein wordt in twee gesplitst. Het gedeelte dat grenst aan de trambaan, de zonkant, wordt autovrij, terwijl de kant van het oude gemeentehuis een parking wordt voor tachtig auto’s. Dat is volgens Brussels schepen Ans Persoons (SP.A) de uitkomst van de discussies met de bewoners in het kader van het wijkcontract Bockstael.
Bockstaelplein wordt gedeeltelijk autovrij
De omwonenden waren volgens Persoons verdeeld. “De helft wilde een autovrij plein. Dat had ook ik het liefste gezien. Maar de parkeerdruk in de buurt is heel hoog. De bewoners raken hun auto niet kwijt. Dat is een andere situatie dan in het centrum waar je ook veel bezoekers van buitenaf hebt die met de wagen komen. Die moet je ontmoedigen.” Persoons vroeg haar collega Marion Lemesre (MR) een tijd geleden al om alternatieve parkeerplekken te zoeken in de buurt, maar die zijn er nog altijd niet. “Ik wilde niet meteen in conflict gaan met de bewoners. Daarom is beslist de parkeerplekken zo te groeperen dat de helft van het plein vrij komt. Maar het is een nuloperatie.”
De vrije zone wordt afgebakend met lange houten banken. Voorts wordt de verlichting - waarover veel klachten waren - vernieuwd en wordt er een kunstwerk geplaatst van Nathalie Joiris: een scheve boom met een verlichtingselement.
Ook de omgeving rond het plein wordt door het wijkcontract aangepakt. Fietsers en voetgangers krijgen hun eigen oversteektrajecten. Voor het oude gemeentehuis zullen geen auto’s meer rijden. De aanpalende Lanneaustraat wordt heraangelegd met een speeltuintje en een heuse sprintbaan en de Strijderssquare, aan de overkant, wordt een groter, groen pleintje.
Tegen eind 2019 moet alles klaar zijn.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.