vliegtuig BRUZZ 1566

Boetegolf op komst door strengere geluidsnormen

© BRUZZ
08/09/2017

Sinds Brussel eind februari strengere geluidsnormen invoerde voor vliegtuigen, werd in de eerste drie maanden 816 keer een proces-verbaal opgesteld voor geluidsoverlast van lawaaierige vliegtuigen. Als het Gewest op dat elan doorgaat, zullen er in 2017 veel meer boetes worden uitgedeeld dan ooit tevoren. Maar de boetes worden voorlopig niet geïnd.

Het is de krant De Tijd die de cijfers opvroeg bij Leefmilieu Brussel.

Ongeveer zeven op de tien processen-verbaal werden opgemaakt tussen 23 uur en 7 uur ’s ochtends, wanneer het geluidsregime nog strenger is dan overdag. De strengere geluidsnormen lijken tot een boetegolf te leiden, concludeert de krant. Als het Gewest aan hetzelfde tempo processen-verbaal blijft uitschrijven, dan zullen er in 2017 ’s nachts dubbel zo veel boetes worden uitgereikt als in 2016, en overdag zelfs zeven keer zo veel.

Politiek muurvast
Hoe hoog die boetes zullen zijn, is nog niet duidelijk. Het Brussel gewest blijft de processen-verbaal uitschrijven, maar int voorlopig geen boetes. Vlaanderen dreigde met de Raad van State over het strengere geluidsregime. Het kabinet van federaal minister van Mobiliteit Bellot (MR) zegt verder te werken aan een oplossing, maar de kans dat die een jaar voor de gemeenteraadsverkiezingen nog gevonden wordt, lijkt klein. De vliegtuigoverlast ligt communautair en politiek uiterst gevoelig.

Het gaat nog zeker één tot anderhalf jaar duren voor een vaststelling van inbreuk omgezet zal worden naar een boete, die verstuurd wordt naar de vliegmaatschappij.

Volgens De Tijd houden vliegtuigmaatschappijen Brussels Airlines, TUI en DHL er wel al rekening mee dat ze flink meer boetes zullen mogen verwachten.

Sinds de invoering van de geluidsnormen begin jaren 2000 kregen de luchtvaartmaatschappijen maar voor 16,8 miljoen euro boetes, voor 761 overtredingen. Daarvan werd slechts 1, 8 miljoen euro geïnd. De luchtvaartmaatschappijen weigerden jarenlang die boetes te betalen.

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie , Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni