Bonus kansarme leerlingen verdwijnt: 'Klap voor Brussel'

KH
© brusselnieuws.be
07/11/2014

De extra middelen voor scholen met kansarme leerlingen kunnen op termijn verdwijnen. Vlaams onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) laat dat onderzoeken. “Een zware klap voor scholen in moeilijke Brusselse wijken”, zegt Dirk Letens, die 10 jaar directeur was in een Molenbeekse school.

Scholen met veel kansarme leerlingen krijgen vandaag een flinke duit extra. Het gaat dan om leerlingen met een laagopgeleide moeder, kinderen die thuis een andere taal spreken of die opgroeien in armoede. De werkingsmiddelen worden onder meer gebruikt voor didactisch materiaal, pedagogische uitstappen en verbeteringen aan de schoolinfrastructuur.

De omkadering in extra lesuren voor kansarme leerlingen blijven wel behouden.

Kampioen ongelijke onderwijskansen
De maatregel dateert nog van het tijdperk van onderwijsminister Frank Vandenbroucke (SP.A), die gelijke onderwijskansen hoog op de beleidsagenda zette. Uit internationaal onderzoek bleek immers dat in geen enkel Oesoland de verschillen tussen goed en slecht presterende leerlingen zo groot waren als in België (zowel in Vlaanderen als in de Franse Gemeenschap).

Minister Crevits maakt daar nu komaf mee. “De werkingsmiddelen evolueren naar een basistoelage die voor elke leerling gelijk is op basis van het onderwijsniveau”, staat letterlijk te lezen in haar beleidsnota.

De krant De Tijd bericht vrijdag over de kwestie. Crevits zelf wou geen commentaar geven bij de passage, die door haar coalitiepartner N-VA wel wordt verdedigd in de krant.

Aan FM Brussel nuanceert Crevits de stelling uit de beleidsnota. "Als scholen werkingsmiddelen gebruiken om de verwarming te betalen, dan is er natuurlijk weinig verschil tussen kansarme kinderen en anderen. Maar als er didactisch materiaal aangekocht wordt, is dat wel gerechtvaardigd." Crevits laat nu onderzoeken welk deel van de werkingsmiddelen gelijk wordt getrokken.

Shocking
De evolutie naar die basistoelage dreigt een zware klap te worden voor Brusselse scholen in moeilijke wijken. Dat zeggen verschillende schooldirecteurs, zowel in De Tijd als aan brusselnieuws.be.

Dirk Letens, die tien jaar lang directeur was van de Vierwindenschool in Laag-Molenbeek, valt bijna van zijn stoel als we hem bellen. “Dit is shocking. Die extra middelen maken echt wel een verschil. Het zorgde ervoor dat we het juiste pedagogische materiaal konden kopen, dat we uitstappen konden doen met kinderen die anders niet zo vaak op stap gaan. Het hielp ons ook om noodzakelijke verbouwingen in de school te doen.”

“De filosofie was altijd: er zijn zo al genoeg problemen voor een school in een moeilijke buurt. Laat ons dan tenminste niet besparen op die omkadering. Die was ook een extra argument om leerkrachten aan te trekken.”

Dat de Vlaamse regering nu op die maatregel terugkomt, vindt de directeur, die sinds dit jaar in Mechelen werkt, onbegrijpelijk. “Op die manier ga je de problematische verschillen tussen sterke en zwakke leerlingen toch versterken?”

Ook de onderwijskoepels van het vrije net en van het gemeenschapsonderwijs zijn niet te spreken over de maatregel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni