Boottoerisme ondervindt hinder door aanvaring, maar riviercruises liggen niet stil

01/07/2023

Sinds donderdag kan het scheepvaartverkeer niet meer door op het kanaal Brussel-Schelde ter hoogte van de brug in Humbeek. Dat betekent een flinke streep door de rekening van de rederijen die grondstoffen van en naar Brussel transporteren, maar ook het boottoerisme ondervindt hinder. “Wij proberen creatieve oplossingen te vinden.”

Donderdagmiddag botste een schip tegen de brug over het zeekanaal Brussel-Schelde in Humbeek. Daarbij vielen geen gewonden, maar de brug raakte wel zwaar beschadigd. Daardoor kan het scheepvaartverkeer er voorlopig niet meer door. In tegenstelling tot de aanvaring bij de Budabrug in Neder-Over-Heembeek eind vorig jaar heeft het incident in Humbeek wel gevolgen voor Rivertours, het bedrijf dat allerlei riviercruises aanbiedt, ook langs het kanaal in Brussel.

“Op korte termijn betekent dit een blokkering, want we mogen er niet door. Maar voor geplande tours proberen we zoveel mogelijk creatieve oplossingen te vinden,” zegt zaakvoerder Guido Moens. Die oplossingen zijn er bijvoorbeeld voor de boottochten van Antwerpen naar Brussel, tenminste als het bedrijf een boot op overschot heeft. “Maandag komt een honderdtal mensen Brussel bezoeken vanuit Antwerpen. Zij zullen net voor de brug in Humbeek moeten afstappen, langs het jaagpad wandelen en twee- of driehonderd meter verder kunnen ze opnieuw opstappen op een andere boot.”

Ronquières

“Natuurlijk vergt dit wat creativiteit en organisatiekosten, maar als er een extra boot beschikbaar is, doen we niets liever. Het is beter dan de geplande reizen annuleren,” aldus Moens. Voor het boottoerisme kon de timing van het ongeval in Humbeek niet slechter vallen. Voor bedrijven als Rivertours is het hoogseizoen al even bezig. Bovendien lijden de riviercruises al even onder de schade aan het hellend vlak van Ronquières, een belangrijke trekpleister voor boottoeristen. Daar ligt het scheepsverkeer al sinds begin deze maand stil.

“Bij toeristen heeft dat hellend vlak een enorme aantrekkingskracht,” zegt Moens. “Wij hebben hierdoor al enorme schade geleden. Van begin juni tot midden juli zijn alle tochten naar daar afgelast. Dat is een financieel zware dobber, want de lonen van de schippers moeten wel betaald worden.”

Alleen al de onderbreking aan het hellend vlak van Ronquières betekent een verlies van ruim 30.000 euro voor Rivertours. Bovendien zijn er ook op het traject van en naar Antwerpen nog afgelastingen mogelijk. Toch wil Moens niet klagen. “Ik denk vooral aan de zelfstandige schippers en het vrachtverkeer dat stilligt. Wij kunnen mensen nog laten afstappen, maar voor hen zijn dit drama’s,” zegt Moens nog. “Ik hoop dat de waterweg zo snel mogelijk wordt vrijgemaakt.”

Omvaren

In de eerste helft van juli – misschien al volgende week – zou er opnieuw scheepsverkeer mogelijk zijn langs Humbeek. De Vlaamse Waterweg, de beheerder van dat deel van het kanaal en de brug, is momenteel bezig met de voorbereidingen om de brug te ontmantelen. “In de loop van volgende week zouden we de stalen brug verwijderen. Daarna zullen tijdelijke stremmingen wel nog een tijdlang mogelijk zijn,” zegt woordvoerster van de Vlaamse Waterweg Liliane Stilissen.

Hoe groot de impact op het vrachtverkeer is, kan de Vlaamse Waterweg niet inschatten. “Er passeren dagelijks gemiddeld dertig tot vijftig schepen langs de brug. Ik ben vrijdag nog ter plaatse geweest en heb niet veel wachtende schepen gezien – wellicht zijn de meesten al omgevaren - maar dit heeft natuurlijk een impact,” aldus de woordvoerster. “We zetten alles op alles om zo snel mogelijk opnieuw een doorgang te garanderen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Samenleving , kanaal Brussel-Schelde

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni