Bral: 'Brussel mist plan voor betere luchtkwaliteit'
De luchtkwaliteit in het Brussels Gewest is sinds enkele jaren niet meer verbeterd. Dat stelt Bral vast na analyse van de meetresultaten van Ircel, de intergewestelijke cel voor het leefmilieu.
Zes van de tien Brusselse meetstations die stikstofdioxide (NO2) meten, scoren te hoog. En vier van de zes meetstations voor fijn stof (PM10) overschreden in 2009 de Europese norm. Het meetstation in Haren ging vorig jaar zelfs 66 keer boven de 50-microgram-grens.
Brussel zal in 2010 twee Europese normen op vlak van luchtkwaliteit overtreden, voorspelt Bral. Maar het Brussels Gewest heeft geen enkel plan om die situatie de komende jaren te veranderen.
De belofte om het autoverkeer met twintig procent terug te dringen, zal niet voldoende zijn om de Europese normen te halen. Leefmilieu Brussel heeft berekend dat de uitstoot van het verkeer op drukke verkeersplekken tot 70 à 80 procent lager moet. De regering is hiervan op de hoogte, zegt Bral, maar doet niets.
Volgens Bral wordt de slechte luchtkwaliteit veroorzaakt door de verkeerstoename en de verdieseling van het wagenpark. Daarom moet het autoverkeer met de helft teruggedrongen worden, vindt Bral. Meer fietsen, meer openbaar vervoer, meer fiscale maatregelen en minder parkings kunnen daarbij helpen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.