Bral heeft bedenkingen bij heraanleg Havenlaan
Lees ook: Heraanleg Havenlaan terug naar af
De putten en wegverzakkingen in de Havenlaan behoren binnenkort tot het verleden. Bral is blij met een ambitieuze heraanleg. Vooral voor de fietsers zal het een hele verbetering zijn en de versmalling tussen Sainctelette en de Redersbrug is een goede zaak.
"We maken ons vooral zorgen over het feit dat de Havenlaan van twee naar vier rijstroken zal gaan vanaf de Redersbrug ," klinkt het bij Steyn Van Assche van Bral. "Officieel zijn het twee rijstroken, maar wel heel erg brede en bovendien in beton, specifiek bedoeld voor een uitbreiding van het huidige logistieke centrum, het TIR-centrum."
Voor die uitbreiding van een logistiek centrum is nog geen vergunning. De plannen voor de heraanleg van de Havenlaan mogen hier volgens Bral dan ook geen rekening mee houden.
"Zelfs mochten we de straat herprofileren en overal twee rijstroken gebruiken, is dat geen probleem voor een echt stedelijk distributiecentrum waarbij de goederen via het water en per trein worden aangevoerd," aldus Van Assche.
Verschillende actiegroepen en verenigingen konden vanmorgen hun bezwaren uiten tijdens een overlegcommissie van de Stad Brussel. De meesten pleitten er voor het behoud van de kasseien omdat dit verkeersremmend werkt. Bral voorspelt dat de heraanleg voor veel meer drukte en gevaarlijk rijgedrag zal leiden.
"De huidige Havenlaan zal volledig gebetonneerd worden. Er gaan niet enkel vrachtwagens rijden, maar ook erg veel auto's. Bovendien zullen er nergens markeringen aangebracht worden, dus dan wordt het een beetje rodeorijden. De laan wordt eigenlijk een nieuwe invalsweg naar Brussel," zegt Van Assche.
Schepen Christian Ceux (CDH) wilde voorlopig nog niet reageren, maar eerst het advies van de overlegcommissie afwachten.
Heraanleg van de Havenlaan
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Heraanleg van de Havenlaan
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.