De Stad Brussel wil de voetgangersdoorgang na de bouw van de nieuwe Parking 58, waar het Administratief Centrum voor de Stad Brussel komt, in privébeheer geven. De publieke doorgang tussen de Centrale Lanen en de Sint-Katelijnewijk riskeert daardoor volgens stadsbeweging BRAL te verdwijnen. "Daarmee creëert de Stad eerder barrières dan ze op te heffen", aldus Joost Vandenbroele van BRAL.
BRAL pleit voor behoud voetgangersdoorgang
Op dit moment is de Korte Hallenstraat, beter bekend als de voetgangersdoorgang, afgesloten om veiligheidsredenen. Na de bouw van Parking 58 dreigt de straat volgens BRAL echter niet terug open te gaan voor publiek, maar definitief te verdwijnen omdat de Stad ze in privébeheer wil geven.
"Openbare netheid of veiligheid zijn geen geldige argumenten om publieke ruimte te verkopen", stelt Vandenbroele. Bovendien ziet de stadsbeweging in het afschaffen van de straat vooral ook dat er een doorgang verdwijnt die de centrale lanen verbindt met de Sint-Katelijnewijk.
"Het feit dat de doorgang in privébeheer wordt gegeven, neemt alle garantie weg dat de doorgang ten allen tijde toegankelijk zal zijn voor publiek", gaat hij verder. "Voetgangers riskeren hierdoor te moeten uitwijken naar de drukke Zwarte Lieve Vrouwestraat om te kunnen oversteken."
Daarmee verlegt de Stad volgens BRAL het probleem van de verkeersdrukte gewoon van de centrale lanen naar de zogenaamde 'miniring' zonder de buurt toegankelijker te maken voor de voetganger.
BRAL roept de Stad dan ook op "om barrières in het midden van de stad op te heffen, in plaats van nieuwe te creëren."
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.