Ondermaats, zo staat de luchtkwaliteit donderdag omschreven op de website van de intergewestelijke cel voor het leefmilieu. Omdat dit jammer genoeg geen uitzondering is pakt het Brusselse gewest uit met een mediacampagne rond het zogeheten pollupiekplan. Sensibiliseren is goed vindt stadvereniging Bral, maar het pollupiekplan zelf is een blinde maatregel die hopeloos tekort schiet.

Openbaar vervoer, carpoolen, aangepast rijgedrag... Veel voorstellen in de nieuwe radiospot die waarschuwt voor de pollutiepiek. Maar over dieselwagens wordt er niet gerept. En dat zijn toch de grote boosdoeners. Het gewest legt de vinger naast de wonde, vindt stadsvereniging Bral.

De Europese alarmpiek start bij 50 microgram fijn stof per vierkante meter. In Brussel treedt de eerste alarmfase pas in werking na 70 microgram. De drempelwaarden in het gewest liggen zelfs zo hoog dat de derde alarmfase met een totaal rijverbod zich wellicht nooit zal voordoen.

"Ons voorstel is om fase 1 van het pollupiekplan in werking te laten treden voor het te laat is, bij 40 microgram," zegt Jeroen Verhoeven van Bral. "Vanaf 50 microgram treedt fase 2 dan in werking en mogen dieselwagens de baan niet meer op."

Het lijkt drastisch. Maar dat is de realiteit ook. Fijn stof en stikstofdioxiden kosten ons gemiddeld meer dan een jaar van onze levensverwachting. Bovendien hangen ons land hoge boetes boven het hoofd als we de Europese norm niet halen. "Een mediacampagne is goed, maar de maatregelen moeten aangepast worden," aldus Verhoeven.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni