Bral wil vlotte tram 23 in Ukkel
Met de komst van de voorstadstrein (GEN) in 2015 verliest Ukkel zijn rechtstreekse verbinding met het Zuidstation, en nu dreigt de MIVB er ook nog mee tramlijn 4, die Ukkel rechtstreeks verbindt met het centrum van Brussel, door te knippen. De MIVB zegt dat dit nodig is omdat ze geen toestemming heeft gekregen van de gemeente om een derde spoor ter hoogte van Vanderkindere aan te leggen. Het enige alternatief is een eindhalte in het premetrostation Albert, zegt de MIVB. Maar omdat er twee verdiepingen ingericht moeten worden, moet de reiziger overstappen.
Onze conclusie vorige week was: pech voor de gebruikers van het openbaar vervoer in Ukkel, maar Ukkel is wel medeschuldig door een derde spoor te weigeren. Een beetje kort door de bocht, vindt de Brusselse Raad voor het Leefmilieu, die een alternatief voorstelt: een vlotte tram 23.
Bral ziet geen onoverkomelijke obstakels voor een vlotte 23. Binnenkort kunnen de trams op dit traject zelf de verkeerslichten beïnvloeden, aldus Bral, en het stukje Waterloosesteenweg (tussen Churchillplein en Legrand) krijgt een eigen bedding. (Mobiel Brussel heeft die plannen eind januari voorgesteld aan de buurtbewoners.) Bral vraagt om hier vaart achter te zetten. Bral vraagt ook om de splitsing van tram 3 en 23/24 ongedaan te maken. Dan zou de tramreiziger die aan de Heizel of aan het station van Schaarbeek de tram neemt, kunnen blijven zitten tot in het Noordstation; nu moet hij aan Churchill overstappen.
Lees meer over: Ukkel , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.