Bral: 'zone 30 is politieke folklore'
Sinds 1 september zijn de verkeersborden voor de nieuwe zone 30 zichtbaar. Op 15 september volgt dan de officiële inhuldiging van wat het stadsbestuur als 'de grootste zone 30 van Europa' bestempelt.
In haar magazine 'Alert' trekt Bral hard van leer tegen de manier waarop Brussel de zone 30 aanpakt.
"De zone 30 zoals het Brusselse stadsbestuur die met veel bombarie voorstelde, is een staaltje Brusselse politieke folklore in de geest van Manneken Pis: je hoort er veel van, maar als je het voor het eerst ziet, ben je verbaasd over wat het eigenlijk maar voorstelt."
De vereniging heeft vooral kritiek op de weinig ambitieuze inrichting van de zone. Die inrichting beperkt zich grotendeels tot het plaatsen van nieuwe zone 30-bordjes en wegmarkeringen. Terwijl een kundig ingerichte zone net veronderstelt dat het hele straatbeeld verandert, zodat automobilisten meteen voelen dat ze in een woon- en leefzone rijden, argumenteert Bral. Dat kan ondermeer door asverschuivingen en regelmatige wegversmallingen.
Imago-operatie
In de praktijk betekent de nieuwe zone 30 dan ook dat er hoegenaamd niets zal veranderen, vreest Bral. Tijdens de spits zullen de auto's toch geen 30 per uur halen (de gemiddelde snelheid is nu al 27 km/u op dat moment). Buiten de spitsuren zullen automobilisten de snelheidsbeperking dan weer lustig aan hun laars lappen.
De analyse van de vereniging lijkt gestaafd te worden door uitspraken van mobiliteitsschepen Christian Ceux (CDH), die toegaf dat "er in de praktijk niet veel zal veranderen en dat het vooral om het imago gaat."
De echte uitdagingen blijven ondertussen liggen, vindt de vereniging. De herinrichting van de stadsautosnelwegen die de centrale lanen zijn, blijft uit. Bovendien mag je op die assen door het centrum nog steeds … 50 km/u rijden.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.