Het Brussels Gewest gaat nog niet meteen dwangsommen eisen van de federale regering voor de niet-aangepaste vliegroutes op Brussels Airport. Wel komt er een werkgroep met vertegenwoordigers van beide niveaus, om versneld een betere regeling uit te werken.
Brussel eist nog niet meteen dwangsommen voor vliegroutes
Dat schrijft Le Soir. Op 31 juli oordeelde de Brusselse rechtbank van eerste aanleg dat de vliegroutes die federaal staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) onwettig waren. De rechtbank verplichtte de federale regering om de zogenaamde kanaalroute en de route met de brede bocht naar links te schrappen.
De regering kreeg daar drie maanden de tijd voor, en die deadline eindigt op 1 november.
Vanaf die dag kan het Brussels Gewest in principe dwangsommen eisen, indien de routes nog niet zijn aangepast: 50.000 euro per dag, met een plafond van 36 miljoen euro. De federale regering heeft daarom gekozen voor een moratorium op de routes die Wathelet invoerde.
De nieuwe minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) heeft Belgocontrol daarom de opdracht gegeven om terug te keren naar de situatie van voor zes februari, toen de bewuste routes zijn ingesteld.
Maar dat zal zo’n 30 weken duren: pas in april zullen de routes aangepast zijn, dus ver na de deadline die de rechtbank oplegde.
“De federale staat en de burger niet verarmen”
Brussel kan dus geld eisen van de federale regering, maar Brussels minister van leefmilieu Céline Fremault (CDH) is niet van plan om dat meteen te doen: “Het is niet onze bedoeling om de federale staat en bijgevolg de burger te verarmen”, zegt haar kabinetschef Stéphane Nicolas aan Le Soir.
Toch wil ze de druk op de ketel houden: “Dertig weken uitstel is te lang. Wij willen graag sneller naar de oude situatie terugkeren. Bovendien is het moratorium voor ons zeker niet de ideale oplossing”, klinkt het.
Om een oplossing uit te werken die op lange termijn houdbaar is, komt er een werkgroep die de kabinetten van het federale en het gewestelijke niveau verenigt.
Die moet volgens Nicolas “structurele en duurzame routes ontwikkelen, die anders zijn dan die van het moratorium, en die de dichtstbevolkte gebieden ontziet. De Brusselse regering wil vermijden dat een deel van de Brusselse bevolking wordt bevoordeeld ten nadele van een ander deel van het Gewest.”
Het Brussels Gewest wil het overleg zo’n twee à drie maanden de kans geven, en zal daarna eventueel de toon verharden.
Lees meer over: Samenleving , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.