De Brusselse regering onderhandelt met de NMBS-groep om enkele broodnodige investeringen mogelijk te maken, zoals de renovatie van het Zuidstation. Er is 500 miljoen euro in voorraad. Ondertussen investeert de NMBS naar eigen zeggen zelf fors in de hoofdstad, ondanks de kritiek.
Brussel krijgt 500 miljoen euro van NMBS-investeringsplan
Het standpunt van de Brusselse regering is bekend: de NMBS investeert te weinig in de hoofdstad en redeneert te veel vanuit een nationale logica. Daardoor blijft de Brusselaar, dixit de regering, verstoken van een degelijk lokaal treinaanbod. Kort samengevat: Brussel heeft nood aan een eigen intra-Brussels treinnet. De Brusselse regering wil dat ook om praktische redenen: het MIVB-net is verzadigd.
Maar ondanks de kritiek op de NMBS wordt er toch onderhandeld. Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) maakt gebruik van 500 miljoen euro die het nieuwe NMBS-investeringsplan voor Brussel voorziet om enkele dringende projecten mee te financieren: de renovatie van het Zuidstation, het omvormen van Schaarbeek-Vorming in Havengebied en een verbetering van de aansluiting van een heleboel (nieuwe) Brusselse treinhaltes op MIVB-halteplaatsen zoals Verboekhoven, Ganshoren-Expo, het uit te bouwen station van Etterbeek en Schaarbeek-Josaphat.
Blijft er de vraag van het Brusselse Expressnet (BEN), een voorstel van regeringspartij Ecolo. Dat zou aanvullend werken op het Gewestelijke Expressnet en Brusselaars snel van het ene naar het andere Brusselse station kunnen voeren. NMBS-woordvoerder Bart Crols laat verstaan dat er al volop in infrastructuur wordt geïnvesteerd en dat eerst en vooral het Gewestelijke Expressnet in dienst gebracht dient te worden “zoals contractueel vastgelegd met de federale regering.” Volgens Crols zal de opening van de Schuman-Josaphattunnel in 2015 mogelijk zorgen voor een toename van het interne Brusselse reizigersverkeer.
Een piste die regeringspartij Ecolo oppert is dat de MIVB het Brusselse treinnet zou kunnen beheren wanneer de plannen van de NMBS niet naar Brusselse wens zouden zijn. Maar volgens Brigitte Grouwels heeft de MIVB het de komende jaren te druk met een ambitieus beheerscontract uit te voeren met een investeringswaarde van meer dan vier miljard euro, onder meer nodig voor de bouw van een metrolijn naar het noorden van Brussel.
De vraag van één miljoen, die van een oplossing voor de eivolle Noord-Zuid-treinverbinding, blijft voorlopig onbeantwoord. Of toch niet. Brigitte Grouwels wil tezamen met haar regeringscollega’s dat er meer wordt ingezet op de ringsporen West en Oost, zodat er minder treinen dwars door de centrale stadstunnel moeten rijden. Pendelaars die naar de stad komen zullen moeten leren overstappen in bijvoorbeeld het Weststation en dan met de metro naar het centrum. Maar Bart Crols van de NMBS is duidelijk: pendelaars willen in het Centraal Station kunnen blijven afstappen.
Uit een lijst van spoorbeheerder Infrabel blijkt nochtans dat er de voorbije en toekomstige jaren wordt geïnvesteerd in die ringsporen en stations buiten de Noord-Zuidverbinding, zoals Schuman. Waarschijnlijk zal uiteindelijk iedereen een beetje winnen: er zullen treinen blijven rijden naar het Centraal Station én langzamerhand zal de treinreiziger leren overstappen als het MIVB- en-NMBS-net beter op elkaar worden afgestemd, waardoor hij het Centraal Station minder zal nodig hebben.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.