Vanaf 2020 zal Brugel als onafhankelijke organisatie instaan voor de controle van de Brusselse waterprijs. Doel is die eerlijker en transparanter te maken. Op vraag van de groenen komt er een externe bemiddelingsdienst, die klachten van klanten over hun factuur zal behandelen. In de toekomst komen er ook vier facturen per jaar.
Brussel krijgt waterbemiddelaar
Brugel - dat vandaag al optreedt als regulator voor de gas- en elektriciteitssector in het Brussels Gewest - zal vanaf 2020 toezien op de Brusselse waterprijs. Dat is de inzet van een ordonnantie van minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH), die vandaag unaniem werd goedgekeurd door de commissie Leefmilieu van het Brussels parlement.
Vier facturen per jaar
Bedoeling is dat Brugel vanaf 2018 een audit uitvoert van de berekening van de waterprijs, om tegen 2020 een nieuwe berekeningsmethode uit te werken. De bedoeling is niet zozeer dat de waterprijs daardoor zakt, maar dat die wel eerlijker en transparanter wordt. Brugel moet de werkelijke kostprijs van water in kaart brengen, zodat die ook aan klanten gecommuniceerd kan worden.
Het Brussels Gewest wil de waterfactuur laten afhangen van het principe 'de vervuiler betaalt'. Wie zuinig omspringt met water, zou de rekening dus moeten zien dalen. Grootgebruikers daarentegen zullen meer voor hun water betalen. Er zou wel een lager tarief komen voor de meest kwetsbare gezinnen.
Verder zullen gezinnen in de toekomst niet jaarlijks, maar wel per trimester een waterfactuur voorgeschoteld krijgen. Ook dat komt vooral kwetsbare gezinnen ten goede, die er geregeld moeite mee hebben de factuur van een jaar in één klap te betalen.
Bemiddelingsdienst
Op vraag van de partijen Groen en Ecolo zal er een onafhankelijke bemiddelingsdienst opgericht worden die klachten van klanten omtrent hun waterfactuur kan verwerken. Nu gebeurt dat nog door watermaatschappij Vivaqua zelf, waardoor veel klanten met een gestandaardiseerd antwoord afgewimpeld worden, zegt Brussels parlementslid Annemie Maes (Groen) aan BRUZZ.
Maes geeft als voorbeeld Brusselse gebouwen met maar één watermeter, maar waar wel meerdere gezinnen wonen. Daardoor kan het dat het ene gezin meer betaalt dan het in feite verbruikt. Voor wie dat het geval is, kan in de toekomst dus bij een extern orgaan terecht met zijn klacht.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.