Brussel is niet vriendelijk voor voetgangers
Alle onderzochte kruispunten werden geanalyseerd met behulp van een uitgebreide checklist. De onderzochte elementen werden opgedeeld in vier categorieën: inrichting en design, zichtbaarheid overdag, zichtbaarheid 's nachts en toegankelijkheid. Het onderzoek werd verricht door verkeersexperts die op basis van hun bevindingen de scores toekenden.
De steden die werden onderzocht: Amsterdam, Barcelona, Berlijn, Brussel, Kopenhagen, Helsinki, Ljubljana, Londen, Madrid, München, Oslo, Parijs, Rome, Stockholm, Wenen, Zagreb en Zürich.
Meer dan de helft van de twaalf onderzochte plaatsen in Brussel halen een globaal zwakke score. Touring onderzocht een zone rond de Louizalaan, en die scoorde bijzonder slecht op vlak van inrichting en zichtbaarheid overdag. Er was geen aanduiding van enkele of dubbele verkeersrichting, geen verlichting, en de wegmarkering was versleten.
De overheid moet dringend investeren, zegt Jan Van Coillie van Touring: "De overheid moet haar oversteekplaatsen gaan checken om te zien hoe ze eruitzien. En dat zou erna regelmatig opnieuw moeten gebeuren. En wat zeker belangrijk is, is dat men die overstekplaatsen laat onderhouden. Verder moet men ook bekijken wat men aan die oversteekplaatsen kan verbeteren."
Wat Brussel betreft heeft Touring slechts één boodschap aan de bevoegde minister en aan de gemeentebesturen: het geld dat nu gebruikt wordt voor infrastructuuringrepen die bedoeld of onbedoeld het autoverkeer hinderen, zou beter besteed worden aan het onderhoud en de uitbouw van de bestaande veiligheidsinrichtingen.
Tenslotte vragen de mobiliteitsorganisaties een Europese standaard voor de inrichting van zebrapaden, zodat ze duidelijk en herkenbaar zijn voor alle autobestuurders en voetgangers.
In Europa worden jaarlijks meer dan 8.000 voetgangers gedood op de weg. In België waren dat er vorig jaar 103.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.